SME
Sobota, 20. apríl , 2019

Ako uvariť najlepší a najzdravší čaj podľa vedy

Má mlieko vplyv na zdravotné benefity čaju? Je zdravší zelený alebo čierny čaj?

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: PIXABAY/CC)

Čaj je jeden z najpopulárnejších nápojov na svete. Čaj je osobitný: každý má vlastný názor na to, aká má byť dokonalá šálka.

Ale čo hovorí veda o tom, ako vyťažiť čo najviac z vášho nápoja?

Nie je to jediný dôvod prečo ho piť, ale konzumácia čaju sa spája s viacerými blahodarnými účinkami. Zlepšuje náladu a kognitívne schopnosti a znižuje riziko srdcových chorôb či cukrovky.

Čaj je zdrojom mikroživín ako je fluorid, magnézium a zinok. Pozitívne zdravotné účinky sú ale prevažne naviazané na tri hlavné bioaktívne zložky: katechíny, kofeín a L-theanín. Bioaktívne zložky sú nepodstatné živiny, ktoré môžu ovplyvniť zdravie.

Laboratórne a zvieracie štúdie naznačili, že tieto zložky môžu mať niekoľko účinkov na zdravie. Výsledky výskumov na ľuďoch už také jednoznačné nie sú. Katechíny sú typ polyfenolu – skupiny chemikálií s antioxidačnými vlastnosťami.

Antioxidanty sú molekuly, ktoré zabraňujú poškodeniu buniek. Kofeín dáva pocit ostražitosti a o aminokyseline L-theanín sa hovorí, že čaju dáva relaxačné vlastnosti. Tieto zložky tiež prispievajú k chuti a pocitu, ktorý v ústach nápoj vzbudzuje.

Ktorý čaj je najzdravší?

Čierny, oolong, biely a zelený čaj pochádza z rovnakej rastliny, Camellia sinensis. Rozdiely vznikajú pri zbere a spracovaní, hlavne pri úrovni oxidácie – reakcia, ktorá nastáva, keď sa spracované listy vystavia vysokým koncentráciám kyslíka.

Čierny čaj je plne oxidovaný, oolong čiastočne oxidovaný a zelený a biely čaj nie sú oxidované. Biele čaje pochádzajú zo skoršieho zberu, zelené čaje z neskoršieho.

Spracovanie má len malý vplyv na L-theanín, vo všetkých čajoch je približne rovnaký pomer. Hodnoty kofeínu sa výrazne líšia, ale čierny čaj zvykne mať látky najviac. Na katechíny vplýva oxidácia, takže najvyššie hodnoty majú zelené a biele čaje.

Zelený čaj sa vďaka viac antioxidantom a menej kofeínu považuje za zdravšiu voľbu. Aj preto je zelený čaj predmetom väčšiny výskumov o blahodarných účinkoch. Všetky čaje sú však dobrým zdrojom L-theanínu, kofeínu aj katechínov.

Ale buďte opatrní. Slovo „čaj“ na obale ešte negarantuje bioaktívny obsah alebo zdravotné benefity. Balené ľadové čaje a instantné čaje môžu mať obmedzené bioaktívne zložky a môžu mať vysoký podiel cukru. Bylinkové a ovocné čaje neobsahujú žiadne čajové listy, takže ich vlastnosti sa môžu líšiť.

Nadmerná konzumácia čaju môže byť škodlivá a viesť k nadmernej konzumácii kofeínu. Taníny, ďalšia skupina polyfenolov v čaji sa tiež môžu viazať na železo a znížiť vstrebávanie železa pri pití počas alebo tesne po jedle.

Veda lúhovania

Na vyťaženie maxima zdravotných benefitov z vašej šálky kávy je podstatnejšie varenie ako čaj, ktorý si vyberiete.

Dôležitá je trpezlivosť. Ak vrecúško namáčate v šálke iba 15 až 30 sekúnd, pravdepodobne získavate menej bioaktívnych látok ako pri postupe podľa inštrukcií na obale.

Pri lúhovaní podľa návodu s čerstvo zovretou vodou počas dvoch až troch minúť vyťažíte približne 60 percent katechínov, 75 percent kofeínu a 80 percent L-theanínu. Čím dlhšie čaj lúhujete, tým získate viac bioaktív a silnejšiu chuť.

Výskumy ukázali, že lúhovanie počas 20 až 30 minút pri teplote 80 stupňov vyťaží maximálne hodnoty bioaktív, ale pre každodenný život nie je veľmi praktické a pravdepodobne ani veľmi chutné.

Hodnota pH vo vode tiež vplýva na výťažky. Voda s nízkym pH (kyslá) vyťaží bioaktívne látky lepšie ako voda s vysokým pH (zásaditá). Voda z vodovodu má približnú hodnotu sedem, teda je neutrálna, a pridať citrón počas lúhovania tak môže byť lepšie ako na záver.

Čaj v mikrovlnke?

Predstava varenia čaju v mikrovlnke je pre milovníkov čaju hrozivá. Tvrdí sa, že mikrovlnné rúry sú horšie ako rýchlo varné kanvice na zohrievanie vody, keďže dávajú menšiu kontrolu nad teplotou. Mikrovlnka však môže byť užitočný nástroj na vyťaženie viac bioaktív.

Mikrovlnky môžu v skutočnosti zvýšiť pomer bioaktív vo vašej šálke. Pridaním zovretej vody do čajového vrecúška, lúhovaním po tridsať sekúnd a následným minútovým zohriatím v mikrovlnke (stredný výkon) viete vyťažiť viac bioaktív ako pri tradičnom trojminútovom lúhovaní.

Mení mlieko zdravotné benefity čaju?

Niektoré štúdie naznačili, že mlieko mení aktivitu antioxidantov a zdravotné účinky čaju.

Iné ale ukázali, že do krvi sa dostane rovnaké množstvo antioxidantov aj z čaju s mliekom. Na pozadí pradávnej otázky „kedy pridať mlieko?“ nie je žiadna reálna veda.

Kráľovský chemický spolok odporúča pridať ho hneď, a zabrániť jeho denaturácií – teda zhlukovaniu mliečnych proteínov, čo môže mlieku dodať zvetranú chuť.

Voľné listy verzus vrecúška

Čajové listy môžu obsahovať viac bioaktív, pretože obsahujú kvalitnejšie listy. Lenže listy vo vrecúškach sú drobnejšie nasekané, čo môže výťažky zlepšiť.

Menej kvalitné čaje môžu obsahovať aj stonky, ktoré sú bohatšie na L-theanín ako listy. Takže kým voľné listy môžu chutiť lepšie, obyčajné čajové vrecúško má pravdepodobne lepší pomer cena – výkon.

Zdravotné benefity nemusia byť jediný dôvod, prečo čaj pijeme, ale ak chcete zo svojej šálky vyťažiť čo najviac, kľúčová je trpezlivosť. Nech už si vyberiete akýkoľvek typ čaju, čím dlhšie ho varíte, tým viac dobroty si v šálke nájdete.

Článok pôvodne vyšiel na webe The Conversation, originál si môžete prečítať kliknutím na tento odkaz.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 21 985
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 9 941
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 976
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 899
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 796
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 418
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 525
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 130
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 560
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 350