Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Objavili najlepšie miesto mimo Slnečnej sústavy, kde môže byť život

Superzem obieha svoju hviezdu v obývateľnej zóne. Možno si zachovala vodnú atmosféru.

Exoplanéta LHS 1140b má približne 6,6 násobok hmotnosti Zeme. Modrá žiara naznačuje atmosféru, ktorú si planéta stále mohla uchovať. (Zdroj: ILUSTRÁCIA - M. Weiss/CfA)

BRATISLAVA. Pátrali po nej celé roky. Je o niečo väčšia a omnoho ťažšia ako Zem, má kamenný povrch a zrejme si zachovala vodnú atmosféru.

Možno nám pomôže objaviť aj mimozemský život. Novoobjavená exoplanéta LHS 1140b je totiž podľa astronómov najlepším miestom, kde by sme ho mohli nájsť. Objav uverejnili vo štvrtok v štúdii v prestížnom vedeckom časopise Nature.

„Po tomto sme pátrali celé tie roky,“ povedal o objave pre web Wired David Charbonneau, jeden z autorov štúdie a astronóm z Harvardovej univerzity.

Prečítajte si tiež: Deväť planét mimo slnečnej sústavy, kde by mohol byť život Čítajte

Môže mať podmienky na život

Exoplanéta LHS 1140b patrí medzi takzvané superzeme, jej priemer je totiž len 1,4 krát väčší ako priemer Zeme. Oproti našej planéte však má 6,6-krát väčšiu hmotnosť, čo podľa astronómov znamená, že je zložená z kameňa a má husté železné jadro. Stará je približne päť miliárd rokov.

Planétu objavili 40 svetelných rokov ďaleko v súhvezdí veľryby, kde obieha svoju domovskú planétu LHS 1140 – slabú hviezdu typu červený trpaslík.

Superzem je k svojej hviezde až desaťkrát bližšie ako Zem k Slnku, no dostáva len polovicu slnečného žiarenia ako my. Červené trpaslíky sú totiž omnoho menšie a studenšie ako Slnko.

Napriek slabému žiareniu je planéta v obývateľnej zóne svojej hviezdy – ak by na nej boli vhodné podmienky, mohol na nej vzniknúť život.

Magma, voda a atmosféra

Pre vznik života, ako ho poznáme, potrebujeme vodu a atmosféru. LHS 1140b by mohla spĺňať obe tieto podmienky, hovorí pre SME Ján Budaj z Astronomického ústavu SAV.

Google.

Google nie je jedinou americkou firmou, ktorá sa rozhodla podporiť právo žien na potrat.

ČTK 16 h

Na žraloky modré začali poľovať kosatky.

Žraloky opúšťajú svoj domov.

Patrí k tým najlepším, aj keď nie je úplne dokonalý.