BRATISLAVA. Rovnako ako vás ľudia môžu nakaziť vírusom, môžu na vás preniesť aj rôzne prejavy svojho správania, napríklad lenivosť.
Priatelia, známi a rodina však dokážu človeka ovplyvniť i v pozitívnom smere - a ani s nimi nemusíte prísť do kontaktu. Ak niekto zdieľa na sociálnych sieťach svoje úspechy v cvičení, motivuje k lepším športovým výkonom aj ostatných.
Naznačuje to doposiaľ najväčšia štúdia o sociálnom vplyve cvičenia cez internetové sociálne siete, ktorú uverejnili vo vedeckom časopise Nature Communications.

Výskumníci z Massachusettskej technickej univerzity (MIT) sledovali dáta z fitness trackerov u milióna amerických bežcov. Za päť rokov získali údaje o vzdialenosti, rýchlosti a čase behu. Dokopy zabehli 350 miliónov kilometrov.
Ukázať vplyv na okruh priateľov na sociálnej sieti bolo o niečo ťažšie. Najskôr vedci z dát vylúčili víkendové behy, ľudia totiž cez víkend zvyknú cvičiť viac, čo by mohlo merania skresľovať.
Zamerali sa preto na najčastejší faktor, ktorý ľudí nútil cvičiť aj cez týždeň: na pekné počasie.
Ľudia v mestách zabehli v peknom počasí viac kilometrov. Keď svoje dáta z behu následne uverejnili na sociálnej sieti, ovplyvnili aj svojich priateľov v mestách s horším počasím. Aj oni potom zabehli viac a spálili viac kalórii.

„V rovnaký deň vás v priemere môže jeden kilometer, ktorý zabehnú vaši priatelia, inšpirovať k zabehnutiu ďalších troch desatín z kilometra. Každých desať minút navyše, ktoré behu venujú priatelia, môžu niekoho povzbudiť behať o tri minúty dlhšie,“ píšu autori štúdie v tlačovej správe MIT.
Vplyv cez sociálnu sieť účinkoval viac na mužov ako na ženy. Príspevky od mužov ich ovplyvnili najviac, príspevky od žien o niečo menej.
Naopak, ženy sa nechali ovplyvniť len inými ženami - a aj to len relatívne málo.
DOI: 10.1038/ncomms14753