Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Vo vesmíre sa zrazili hviezdy, supervýbuch zachytil ďalekohľad

Keď sa zrazia dve protohviezdy, hviezdna pôrodnica sa roztrhá.

Načítavam video...

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Skupiny hviezd sa často rodia v masívnych plynových oblakoch, ktoré skolabujú pod vplyvom vlastnej gravitácie. V najhustejších častiach vzniknú protohviezdy, ktoré sa náhodne pohybujú medzihviezdnym priestorom. Niekedy sa dve z nich stretnú a nastane masívny výbuch.

Pozostatky jedného z nich teraz pozorovali astronómovia z amerického Národného rádio astronomického observatória pomocou rádioteleskopov ALMA a výsledky uverejnili vo vedeckom časopise Astrophysical Journal.

Pred stotisíc rokmi sa k sebe začali približovať dve protohviezdy v súhvezdí Orion v regióne OMC-1, ktorý je veľmi aktívnou pôrodnicou nových hviezd.

Len pred päťsto rokmi sa hviezdy dostali príliš blízko k sebe, zrazili sa a nastala obrovská explózia a rodisko hviezd roztrhala. Do medzihviezdneho priestoru tento výbuch vyvrhol mnoho mladých hviezd, prach a plyny rýchlosťou až 150 kilometrov za sekundu.

Na začiatku videa predstavuje modrá farba plyn, ktorý sa pohybuje v najvyšších rýchlostiach. Červená farba je plyn, ktorý sa k nám blíži pomalšie. Na videu sa nakrátko ukáže plyn v pokojnom stave vzhľadom k oblakom Orionu. Napokon je na animácii vidno infračervený pohľad šokových vĺn, ktoré vyvolal výbuch.

DOI: 10.3847/1538-4357/aa5c8b

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.

Boris Kollár mal v Bratislave vážnu dopravnú nehodu

Predseda parlamentu je pri vedomí, previezli ho do nemocnice.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.
Luka Modrič strieľa gól v zápase FC Barcelona - Real Madrid.