Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Zomierajúce časti Veľkej koralovej bariéry majú nulovú šancu na prežitie

Rozsiahle bielenia koralov v dvoch rokoch po sebe zasiahli dve tretiny koralovej bariéry pri pobreží Austrálie.

Niektoré koraly môžu bielenie prežiť.Niektoré koraly môžu bielenie prežiť. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Jeden z najbohatších ekosystémov na planéte je na pokraji kolapsu. Veľká koralová bariéra pri pobreží Austrálie sa rozprestiera na približne rovnakej ploche ako Nemecko a dá sa dokonca pozorovať aj z vesmíru. Vedci strácajú vieru, že by citlivý ekosystém bolo možné zachrániť.

Podľa nového prieskumu z roku 2017, ktorý zverejnil časopis Nature, organizmy v oblasti vymierajú nevídaným tempom. Úhyn koralov, ktorý sa prejavuje takzvaným bielením, pozorovali vedci prvýkrát dva roky po sebe. Bielenie zasiahlo až dve tretiny celej bariéry, pri čom väčšina koralov nemá takmer žiadnu šancu na zotavenie.

Katastrofálny rok

Veľkú koralovú bariéru tvorí viac ako tritisíc koralových útesov. Základ koralov tvoria priehľadné polypy. Žijú v symbióze s riasami, ktoré vďaka fotosyntéze zásobujú koraly živinami a dávajú im pestrofarebný vzhľad. Koraly im na oplátku poskytujú ochranu a priestor.

Celý ekosystém je citlivý na zmeny prostredia. Pri zvýšenom znečistení či náraste teploty vody nedokážu riasy prežiť a koraly ich začnú zo svojich tiel vylučovať, čím prichádzajú o základný zdroj potravy aj o svoje sfarbenie.

a 2 ďalší 1. okt

Premiérové vydanie rozšírenej rozhovorovej verzie podcastu Zoom.

a 2 ďalší 1. okt

Bohatý program Noci výskumníkov sa dá sledovať online.

Noc výskumníkov 30. sep