Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

V Rakúsku našli obrovský vírus, gény si nakradol od buniek

V odpadovej vode objavili obrovský vírus. Je chýbajúcou časťou evolúcie vírusov a spojnicou medzi bunkami a vírusmi.

Obrovský vírus získava gény z eukaryotického hostiteľa. Obrovský vírus získava gény z eukaryotického hostiteľa. (Zdroj: Ella Maru studio)

KLOSTERNEUBURG, BRATISLAVA. V rakúskej čističke odpadových vôd objavili obrovský vírus, ktorý môže vysvetliť pôvod nedávno objavených obrovských vírusov.

Doteraz sa predpokladalo, že obrovské vírusy, objavené pred viac ako desiatimi rokmi, môžu byť pozostatkom samostatnej evolučnej vetvy mikroskopického života. Kým bežný vírus si vystačí s niekoľkými génmi, gigantické vírusy ich môžu obsahovať tisíce. Mikrobiológovia nechápali, odkiaľ takzvané gigavírusy gény získali a ako ich využívajú.

Nový objav obrovského vírusu v Rakúsku naznačuje, že gigantické vírusy mohli "kradnúť" gény iným organizmom. Naznačuje to výskum vedeckého tímu z Viedenskej univerzity, Kalifornskej technickej univerzity a amerického Národného ústavu pre zdravie, publikovaný vo vedeckom časopise Science.

Chýbajúce prepojenie

Prvé obrovské vírusy objavila skupina francúzskych biológov v roku 2003. Boli mimoriadne nielen tým, že obsahovali dva a pol tisíca génov, no dokázali si vytvárať aj vlastné bielkoviny. Túto schopnosť vírusy bežne nemajú.

Google.

Google nie je jedinou americkou firmou, ktorá sa rozhodla podporiť právo žien na potrat.

ČTK 16 h

Na žraloky modré začali poľovať kosatky.

Žraloky opúšťajú svoj domov.

Patrí k tým najlepším, aj keď nie je úplne dokonalý.