SME

Ak chcete oklamať ostatných, musíte najskôr sami seba

Vedcom sa prvýkrát podarilo potvrdiť dávnu hypotézu o ľudskej psychike.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FLICKR/CC/Tristan Schmurr)

BRATISLAVA. Stačí jeden pohľad do zrkadla a pár správne mierených klamstiev. Klamanie a presviedčanie samého seba pomáha ľuďom presvedčiť iných - napríklad získať spoločenské výhody či ľahšie si nájsť partnera.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvýkrát takúto hypotézu o fungovaní klamárov naznačili v roku 1976, až teraz však vedci uverejnili prvé dôkazy v štúdii v časopise Journal of Economic Psychology.

Výskumníci sledovali, ako ľudia hľadajú informácie podporujúce ich názory a ako sa vyhýbajú tým, ktoré im protirečia.

Najprv seba, potom ostatných

„Zdá sa, že ľudia intuitívne chápu, že ak sami niečomu uveria, dokážu o svojej pravde presvedčiť aj ostatných," vysvetľuje pre vedecký magazín Scientific American spoluautor štúdie William von Hippel z univerzity v Queenslande.

SkryťVypnúť reklamu

"Informácie spracúvame neobjektívnym spôsobom - presvedčíme seba a potom presvedčíme ostatných.“

Dobrovoľníci, na ktorých hypotézu vedci skúmali, mali napísať krátky príbeh o fiktívnej postave s menom Mark. Jedni mali predstaviť Marka ako sympatického, ostatní ako nesympatického.

Aby im výskumníci pomohli, pustili im sériu videí, v ktorých Mark robil dobré skutky (recykloval, vrátil nájdené peniaze), ale aj zlé (pokrikoval na ženy, udrel priateľa).

Skupiny dobrovoľníkov však videli videá v rôznej postupnosti. Časť videla najskôr dobré a až následné zlé skutky, časť v opačnom poradí.

Vedia, že sú dokonalí

Ľudia, ktorí mali Marka predstaviť ako sympaťáka a videli najskôr videá dobrých skutkov, prehrávanie vypli oveľa skôr, ako ostatní účastníci. Presvedčili sa, že Mark je dobrý človek a ľahšie sa im písal presvedčivý príbeh. Presvedčivosť hodnotili ostatní účastníci štúdie.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnom živote používajú ľudia rovnaký postup - napríklad pri predaji ojazdeného auta alebo keď sa snažia získať povýšenie v práci.

Najbežnejšie sami presviedčajú o vlastnej dokonalosti: nielenže im zvýšené sebavedomie pomáha pri motivácii v práci či v osobnom živote, v dobrom svetle ich nakoniec začnú vnímať aj ľudia v okolí.

„Ak potrebujete niekoho o niečom presvedčiť, ak vaša kariéra alebo spoločenská rola závisí na presviedčaní, najprv musíte presvedčiť samého seba,“ dodáva Von Hippel.

Ak sa vás, naopak, snaží presvedčiť niekto iný, mali by ste sa mať vždy na pozore. Možno klame nielen vás, ale dokonca aj samého seba.

DOI: 10.1016/j.joep.2017.02.012

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu