Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Objavili najstaršiu fosíliu organizmu, pripomína rastliny

Pozostatky červených rias ukazujú, že viacbunkové organizmy vznikli na Zemi oveľa skôr.

Tomografické zobrazenie najstarších fosílií viacbunkových organizmov.Tomografické zobrazenie najstarších fosílií viacbunkových organizmov. (Zdroj: STEFAN BENGSTON)

BRATISLAVA. Život na Zemi mohol vzniknúť rýchlo. Miliardy rokov však na planéte vládli jednoduché mikroskopické organizmy zložené z jedinej bunky. Keď sa začali šíriť komplikovanejšie viacbunkové organizmy, hovoríme už o dobe viditeľného života.

Nový výskum Švédskeho múzea prírodnej histórie naznačuje, že toto obdobie sa začalo o 400 miliónov rokov skôr, ako sa dosiaľ predpokladalo. V štúdii v magazíne PLOS Biology vedci opisujú najstaršie známe fosílie rastlín. Pozostatky pripomínajú červené riasy a môžu mať až 1,6 miliardy rokov.

"Pri takýchto starých materiáloch si nemôžete byť stopercentne istí, pretože v nich nezostalo žiadne DNA," pripúšťa v tlačovej správe múzea spoluautor výskumu Stefan Bengston. "Ale vlastnosti celkom dobre sedia na morfológiu a štruktúru červených rias."

Prečítajte si tiež: Najstaršia fosília naznačuje, že život vznikne všade, kde môže Čítajte

Fosílie vedci objavili v horninách z oblasti Chitrakoot v strednej Indii. Najskôr si všimli štruktúry zvané stromatolity, ktoré vytvorili kyanobaktérie. Pri ďalšom výskume doktorandka Therese Sallste narazila aj na zložitejšie bunkové štruktúry, ktoré sú typické pre červené riasy.

Výskumníkom sa pomocou tomografovej mikroskopie podarilo identifikovať krvné doštičky, ktoré považujú za časť chloroplastov - bunkových organel, v ktorých prebieha fotosyntéza.

"Strom života by sa mal rekalibrovať," hodnotí preto Bengston význam výskumu pre časopis New Scientist.

doi: 10.1371/journal.pbio.2000735

Minister vnútra SR Roman Mikulec a predseda vlády SR Eduard Heger.

Rokovať o Mikulcovi a policajnom prezidentovi Kovaříkovi žiada Sme rodina.

Zuzana Rehák Štefečeková na OH Tokio 2020 / 2021.

Olympiáda pokračuje šiestym dňom.

Sila je základný pojem vo fyzike. Prečo existuje?