SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Mali pomáhať pri obchode, skĺzli však do sveta špehovania. Facebook zablokoval firme Geofeedia prístup k používateľským dátam. Vývojári zneužili dôveru a v tichosti sa vzpriečili morálnym zásadám sociálnej siete.
Ak čosi šepnete v dave, možno sa na vás zamračí pár ľudí z bezprostredného okolia. Ak však svoje myšlienky zaznačíte na Facebooku, analytické nástroje vás automaticky onálepkujú a začnú sa o vás detailnejšie zaujímať. Presne to je prípad, ktorým sa zaoberajú strážcovia občianskych práv.
Podľa agentúry Reuters zistili, že marketingová firma Geofeedia sa nevenovala iba marketingu pre obchodné firmy. Hoci mala analyzovať v sociálnej sieti správanie používateľov v regiónoch a vytvárať pre obchodné firmy analýzy spotrebiteľských návykov, v skutočnosti spolupracovala s piatimi stovkami rôznych agentúr.
Tým sprístupňovala analýzy, ktoré sa týkali protestov, štrajkov a nepokojov. Vďaka tomu získavali cenné analytické informácie, ktoré im pomáhali identifikovať nielen nálady, ale aj okruhy aktívnych ľudí a sympatizantov.
Facebook v rámci svojich programov sprístupňuje vývojárom iba tie dáta, ktoré sú verejne prístupné pre každého používateľa Facebooku. Vďaka filtrom, vyhľadávaniam a doplnkovým funkciám však umožňuje efektívne hľadať záujmový obsah a skupiny používateľov identifikovať podľa ich záujmových profilov.
Geofeedia pristupovala k dátam legálne, využívala ich však neprijateľným spôsobom. Nepríjemná kauza sa týka aj Instagramu a Twitteru, z ktorých Geofeedia taktiež konsolidovala dáta.