SME

Ako sme prinútili fajčiarov, aby opustili zakázané miesta na Hlavnej stanici

Drobné postrčenia dokážu ľudí priviesť k správnemu konaniu.

Načítavam video...

Pred niekoľkými rokmi mali na amsterdamskom letisku Schiphol problém s čistotou pánskych toaliet. Nepozorní, ponáhľajúci sa páni pri vykonávaní potreby nemierili dostatočne presne a veľká časť toho, čo malo končiť v pisoári, končilo mimo neho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na prvý pohľad banálny problém postupne naberal na rozmeroch. Množili sa sťažnosti nespokojných cestujúcich, no manažment letiska si nevedel rady.

Povráva sa, že s geniálnym riešením prišiel jeden z letiskových upratovačov. Uvedomil si, že dôvodom nie je arogancia alebo nedostatok zručnosti pánov, ale nepozornosť. Ak by sa mu podarilo upútať ich pozornosť v správnej chvíli, problém by zmizol.

SkryťVypnúť reklamu

Čo bolo to zázračné riešenie, ktoré znížilo počet nepresností o neuveriteľných 80 percent?

Do každého pisoáru nalepili malý obrázok muchy. Zrazu mali páni niečo, čo ich upútalo a na čo mohli mieriť - a problém bol v podstate vyriešený.

Riešenia podobného typu cielené na zmenu správania sa nazývajú nudging alebo postrčenia. Tieto riešenia pracujú s malými zmenami v prostredí, v komunikácii alebo v spôsobe, ako je voľba prezentovaná... bez toho, aby ľuďom čokoľvek zakazovali a prikazovali.

Koncept nudgingu vychádza z behaviorálnych vied, kombinácie psychológie a ekonómie a stále viac sa využíva súkromnými firmami i vládami krajín pri snahách o zmenu správania ľudí.

Do popredia sa začal dostávať v roku 2009 vydaním dnes už svetoznámej knihy Nudge a založením takzvanej Nudge Unit bývalým britským premiérom Davidom Cameronom v roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že nudging ani behaviorálne vedy na Slovensku nie sú zatiaľ rozšírené, ich prvé aplikácie začínajú úspešne meniť správanie ľudí.

Vo videu vyššie v texte si môžete pozrieť, ako sa nám podarilo jednoduchým nudgeom znížiť počet fajčiarov na zakázaných miestach bratislavskej Hlavnej stanice až o tri štvrtiny.

Autor je zakladateľ prvej konzultačnej firmy v oblasti behaviorálnej ekonómie a behaviorálnych vied na Slovensku, MINDWORX.

Autor: Matej Šucha

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu