Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Objavili najstarší dôkaz života na Zemi, vtedy ešte nemal existovať

Skamenené organizmy môžu byť staré viac ako štyri miliardy rokov.

Stopy života objavili v hematite. Stopy života objavili v hematite. (Zdroj: TASR/AP)

LONDÝN. Vedci objavili skamenené mikroorganizmy, ktoré podľa nich môžu patriť k vôbec najstarším formám života na planéte Zem.

Fosílie, ktoré našli v neraste starom približne štyri miliardy rokov, majú črty podobné oveľa neskôr vyvinutým mikróbom.

Uvádza to výskumná správa zverejnená v časopise Nature.

Vedci našli nepatrné čiastočky v červenom mineráli nazývanom hematit, čo je chemickým zložením oxid železitý.

Pochádza z kanadského geologického náleziska Nuvvuagittuq severovýchodne od mesta Québec. Jeho vek odhadli na 3,77 až 4,29 miliárd rokov, teda na geologické pomery krátko po vzniku našej planéty. Z tejto doby neexistujú žiadne presvedčivo doložené známky života.

"Cítite sa veľmi pokorne, keď máte v rukách najstaršie známe formy života a môžete sa na ne pozerať a analyzovať ich," povedal stanici BBC britský vedec Matthew Dodd, ktorý mikroskopické štruktúry skúmal na univerzite v Londýne.

Organizmy majú podľa neho rozmer zodpovedajúci desatine hrúbky ľudského vlasu. Podľa Dodda môže objav ľudstvu umožniť lepšie pochopiť počiatky života na Zemi.

Vedecká komunita býva zvyčajne k podobným objavom skeptická, lebo je veľmi ťažké dokázať, či sú fosílie skutočne pozostatky niekdajšieho života a nevznikli iným spôsobom.

Doteraz zrejme najstarším všeobecne uznávaným dôkazom o výskyte živých organizmov na Zemi sú skameneliny nájdené v západnej Austrálii v kameňoch starých takmer 3,5 miliardy rokov.

V súvislosti s korupciou bol priateľ Roberta Fica Miroslav Výboh vyšetrovaný v Rakúsku, stíhanie nakoniec zastavili.

NAKA zadržala niekoľko osôb.

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19 na Slovensku.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 541 obetí.

Predseda vlády Eduard Heger dostal nedávno druhú dávku vakcíny AstraZeneca proti ochoreniu Covid-19. Na zábere sedí v čakárni aj so svojím synom  v očkovacom centre na Národnom futbalovom štadióne v Bratislave.

Štátna kampaň by mala trvať do 15. októbra.

Kde vznikajú gravitačné vlny?

a 1 ďalší 20m