Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky
NEKROLÓG

Uľahčil prácu vedcov na celom svete. Zomrel Eugene Garfield

Biznismen, lingvista a analytik. Svoj život však zasvätil vede.

Eugene GarfieldEugene Garfield (Zdroj: WIKIPEDIA // CC)

BRATISLAVA. Dosah, ktorý mal Eugene Garfield (16.9.1925 – 26.2.2017) na svet vedy sa dá iba veľmi ťažko vyčísliť. Jeho odborom nebola biológia ani astronómia, ale informačná veda. „Dáta boli jeho prvou a jedinou láskou,“ povedal pre The Scientist David Pendlebury, ktorý s Garfieldom pracoval viac ako 30 rokov.

V roku 1955 založil Inštitút pre vedecké informácie (ISI) v ktorom vyvinul systém Vedeckého citačného indexu, ktorý zaznamenával prepojenia medzi rôznymi vedeckými publikáciami a umožňoval nie len jednoduchšie vyhľadávanie relevantných informácií, ale aj presnejšie a objektívnejšie hodnotenie vplyvu publikovaných výskumov.

Túto databázu o niekoľko rokov spustil aj online, pod dnes už svetoznámym názvom Web of Science. V súčasnosti sa v nej nachádza viac ako 90 miliónov publikácií, niektoré staré viac ako sto rokov. Do vzniku databázy bolo vyhľadávanie vedeckých informácií neporovnateľne komplikovanejšie a neefektívne.

Vďaka tomuto vynálezu hodnota jeho organizácie exponenciálne rástla. V roku 1992 odkúpila ISI a jej citačný index spoločnosť Thomson za 210 miliónov dolárov. Dnes Web of Science vlastní spoločnosť pod názvom Clarivate Analytics.

„Práca doktora Garfielda vytvarovala spôsob akým sa k výskumom dostávame a ako ich vyhodnocujeme. Ctíme si ho za jeho prínos do sveta výskumu a do našej spoločnosti ako vizionára, kolegu a priateľa,“ napísal vo vyhlásení Clairvate Analytics CEO spoločnosti Jay Nadler.

Napriek svojim úspechom nikdy nestratil kontakt so svojimi pokornými začiatkom a svojou ľudskosťou. V roku 1986 založil magazín The Scientist, ktorý dodnes patrí medzi najlepšie vedecké mesačníky na svete.

Téma: Slovenskí a svetoví vedci

Policajti kontrolujú dodržiavanie protipandemických opatrení na železničnej stanici v Košiciach.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Bez opozície by neprešiel.

Druhé plošné testovanie za sto miliónov dosiahlo toto.