Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Umelecké zobrazenie hviezdy TRAPPIST-1 a jej planét. Mraz, vodné mláky a para ukazujú, ktoré z planét by mohli mať na povrchu kvapalnú vodu. (Zdroj: NASA/R. Hurt/T. Pyle)

BRATISLAVA. Pri pátraní po mimozemskom živote hľadáme to, čo poznáme. Vieme, že na vznik života na Zemi pred miliardami rokov boli potrebné voda aj pevný povrch.

Vedcom sa teraz podarilo objaviť sedem nových ďalekých planét, z ktorých viaceré spĺňajú obe podmienky.

Veľkosťou sa veľmi ponášajú na našu Zem a tri z takýchto exoplanét sú v správnej vzdialenosti od svojej materskej hviezdy a mohli by niesť rozsiahle oceány - teda aj podmienky vhodné na vznik života.

Objav cudzích planét v hviezdnom systéme TRAPPIST-1 zverejnili výskumníci v stredu večer vo vedeckom časopise Nature. Ide tak o systém s najväčším počtom planét podobných Zemi, a zároveň je to sústava s najväčším počtom svetov, na ktorých by mohla tiecť voda.

„Je to úžasný planetárny systém – a nielen preto, že sme našli toľko planét, ale preto, že sú všetky veľkosťou prekvapivo podobné Zemi,“ píše v tlačovej správe ESO hlavný autor štúdie Michaël Gillon.

O planétach v systéme TRAPPIST-1 prvýkrát hovorili vedci už v máji 2016, vtedy ich však objavili iba tri.

Chladná hviezda a sedem takmerzemí

Extrasolárna planéta alebo exoplanéta je planéta, ktorá obieha inú hviezdu ako naše Slnko.

Ich existenciu predpovedali už pred stáročiami, no prvý objav a potvrdená existencia exoplanéty prišla až v roku 1992. Dodnes sa astronómom podarilo objaviť 3576 potvrdených exoplanét a ďalšie tisíce kandidátov, no len niektoré z nich sa ponášajú na našu vlastnú Zem.

Zatiaľ poznáme len život na Zemi, ktorý potrebuje tekutú vodu.

astronóm SAV Ľubomír Hambálek

Len v našej galaxii sa pritom nachádza asi 200 miliárd hviezd, pričom astronómovia odhadujú, že planét bude násobne viac. V Mliečnej ceste by sme tak mohli mať asi 11 miliárd planét, ktoré sa nielenže podobajú na Zem, ale mohli by ležať aj v obývateľnej zóne, kde by sa voda mohla nachádzať v kvapalnom skupenstve.

Ak by sme do rovnice započítali aj malé a chladné červené trpaslíky, počet takýchto exoplanét by sa zvýšil na 40 miliárd.

Medzi červené trpaslíky totiž patrí aj materská hviezda systému TRAPPIST-1, pri ktorej teraz vedci objavili sedem planét. Označili ich ako TRAPPIST-1b, c, d, e, f, g, h - podľa toho, ako krúžia okolo svojej hviezdy. Veľkosťou sa ponášajú na Zem či Venušu a prvých šesť z nich zrejme má kamenný povrch.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Planetárny systém TRAPPIST-1

Článok je zaradený aj do ďalších tém Exoplanéty, Život vo vesmíre, Vesmír

Nesledujeme mohutnú wagnerovskú operu, skôr reláciu o varení

Každý bude trochu nespokojný.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli, ako sa ich zbaviť

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa ultrafialové žiarenie.