Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Deväť planét mimo slnečnej sústavy, kde by mohol byť život

Z miliárd exoplanét poznáme zatiaľ len niekoľko obývateľných svetov.

Vodný svet exoplanéty Kepler-22b sa nachádza v obývateľnej zóne svojej hviezdy.Vodný svet exoplanéty Kepler-22b sa nachádza v obývateľnej zóne svojej hviezdy. (Zdroj: NASA/Ames/JPL-Caltech)

BRATISLAVA. Naša galaxia v sebe skrýva približne 200 miliárd hviezd. A okolo každej z nich môže krúžiť aspoň jedna planéta.

Astronómovia predpokladajú, že v Mliečnej ceste môže byť až 40 miliárd obývateľných planét, ktoré sa podobajú na Zem. Potvrdených je okolo 3500, no len tridsať z nich sa nachádza v obývateľnej zóne materskej hviezdy: teda nie sú pri nej príliš blízko ani príliš ďaleko a môže na nich tiecť voda.

Prítomnosť kvapalnej vody je jedným zo základných predpokladov na vznik života a týchto deväť exoplanét v súčasnoti patrí k najlepším kandidátom na objav mimozemského života mimo našej slnečnej sústavy.

1. Kepler-186f

Exoplanéta Kepler-186f je vôbec prvá objavená planéta mimo slnečnej sústavy, ktorá sa podobá veľkosťou na Zem a nachádza sa v obývateľnej zóne hviezdy.

Nachádza sa približne 560 svetelných rokov od Zeme v systéme, ktorý tvorí päť planét a jeden červený trpaslík. Inštitút SETI zaradil v roku 2014 exoplanétu do programu pátrania po mimozemskom živote.

2. Kepler-62e a 62f

Okolo hviezdy Kepler-62 obieha päť exoplanét. Dve z nich - Kepler 62-e a Kepler 62-f - sú pravdepodobne takzvané vodné svety - je na nich teplo a väčšinu povrchu tvorí kvapalná voda.

Druhá možnosť je, že Kepler 62-e je pozemský alebo oceánsky svet a povrch Kepler-62f pokrýva ľad.

3. Gliese-667c

V súhvezdí Škorpióna sa 22 svetelných rokov od Zeme nachádza planetárny systém GIiese-667. Z troch kandidátov na obývateľnú exoplanétu vedci zatiaľ potvrdili iba jedného: superzem Gliese-667c, ktorá je približne štyrikrát väčšia ako Zem.

Ak na Gliese-667c existuje život schopný fotosyntézy, bude pravdepodobne čierny, aby dokázal vstrebávať infračervené žiarenie svojej hviezdy.

4. Kapteyn b

Exoplanéta Kapteyn b je najstaršia známa exoplanéta, ktorá by mohla byť obývateľná. Ak na nej vznikol život, bude dvakrát starší ako život na Zemi.

5. Proxima b

Hviezda Proxima Centauri je od Zeme vzdialená iba 4,2 svetelného roka a po Slnku je to naša najbližšia hviezda. Minulý rok vedci potvrdili, že okolo nej krúži aj naša najbližšia obývateľná exoplanéta Proxima b.

Napriek tomu, že Proxima b sa nachádza v obývateľnej zóne, jej hviezda ju vystavuje stonásobne vyšším hodnotám radiácie, ako dopadá zo Slnka na Zem. Akékoľvek známe formy života preto na exoplanéte nemusia prežiť.

Proxima b je však vo vesmírnom susedstve len za rohom a dáva nám šancu vyslať k nej robotickú flotilu, ktorá by za niekoľko desiatok rokov mohla exoplanétu preskúmať a potvrdiť prípadné známky života.

Prečítajte si tiež: Na najbližšej exoplanéte asi život nenájdeme Čítajte

6. TRAPPIST-1e, f, g

Najnovšie prírastky medzi exoplanétami patria do systému TRAPPIST-1. Okolo materskej hviezdy vzdialenej 40 svetelných rokov krúži sedem planét.

Na troch z týchto exoplanét (TRAPPIST-1e, f, g) by mohla tiecť kvapalná voda, čo z TRAPPIST-1 robí systém s najväčším počtom svetov, ktoré by mohli spĺňať podmienky na vznik života.

Hlavné zdroje: Space.com, Futurism

Pred Vianocami sa do škôl vráti nanajvýš zopár tisíc žiakov

Ministerstvo chystá na december len pokus, či sa školy vôbec dajú preventívne testovať.

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS.
Okresný súd v Žiline vymeral 17-ročnej Judite za obzvlášť závažný zločin vraždy nepodmienečný trest odňatia slobody 12 rokov a štyri mesiace.

Koronavírus: PCR testy odhalili viac ako 1800 nakazených, zomrelo 22 ľudí (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Dnes píše Matúš Ritomský

Dobrovoľnosť na pandémiu nestačí

Prakticky žiadna demokratická krajina sa v boji s pandémiou nedokázala zaobísť bez vynucovania pravidiel.

Publicista Matúš Ritomský.