Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Deväť planét mimo slnečnej sústavy, kde by mohol byť život

Z miliárd exoplanét poznáme zatiaľ len niekoľko obývateľných svetov.

Vodný svet exoplanéty Kepler-22b sa nachádza v obývateľnej zóne svojej hviezdy.Vodný svet exoplanéty Kepler-22b sa nachádza v obývateľnej zóne svojej hviezdy. (Zdroj: NASA/Ames/JPL-Caltech)

BRATISLAVA. Naša galaxia v sebe skrýva približne 200 miliárd hviezd. A okolo každej z nich môže krúžiť aspoň jedna planéta.

Astronómovia predpokladajú, že v Mliečnej ceste môže byť až 40 miliárd obývateľných planét, ktoré sa podobajú na Zem. Potvrdených je okolo 3500, no len tridsať z nich sa nachádza v obývateľnej zóne materskej hviezdy: teda nie sú pri nej príliš blízko ani príliš ďaleko a môže na nich tiecť voda.

Prítomnosť kvapalnej vody je jedným zo základných predpokladov na vznik života a týchto deväť exoplanét v súčasnoti patrí k najlepším kandidátom na objav mimozemského života mimo našej slnečnej sústavy.

1. Kepler-186f

Exoplanéta Kepler-186f je vôbec prvá objavená planéta mimo slnečnej sústavy, ktorá sa podobá veľkosťou na Zem a nachádza sa v obývateľnej zóne hviezdy.

Nachádza sa približne 560 svetelných rokov od Zeme v systéme, ktorý tvorí päť planét a jeden červený trpaslík. Inštitút SETI zaradil v roku 2014 exoplanétu do programu pátrania po mimozemskom živote.

2. Kepler-62e a 62f

Okolo hviezdy Kepler-62 obieha päť exoplanét. Dve z nich - Kepler 62-e a Kepler 62-f - sú pravdepodobne takzvané vodné svety - je na nich teplo a väčšinu povrchu tvorí kvapalná voda.

Druhá možnosť je, že Kepler 62-e je pozemský alebo oceánsky svet a povrch Kepler-62f pokrýva ľad.

3. Gliese-667c

V súhvezdí Škorpióna sa 22 svetelných rokov od Zeme nachádza planetárny systém GIiese-667. Z troch kandidátov na obývateľnú exoplanétu vedci zatiaľ potvrdili iba jedného: superzem Gliese-667c, ktorá je približne štyrikrát väčšia ako Zem.

Ak na Gliese-667c existuje život schopný fotosyntézy, bude pravdepodobne čierny, aby dokázal vstrebávať infračervené žiarenie svojej hviezdy.

4. Kapteyn b

Exoplanéta Kapteyn b je najstaršia známa exoplanéta, ktorá by mohla byť obývateľná. Ak na nej vznikol život, bude dvakrát starší ako život na Zemi.

5. Proxima b

Hviezda Proxima Centauri je od Zeme vzdialená iba 4,2 svetelného roka a po Slnku je to naša najbližšia hviezda. Minulý rok vedci potvrdili, že okolo nej krúži aj naša najbližšia obývateľná exoplanéta Proxima b.

Napriek tomu, že Proxima b sa nachádza v obývateľnej zóne, jej hviezda ju vystavuje stonásobne vyšším hodnotám radiácie, ako dopadá zo Slnka na Zem. Akékoľvek známe formy života preto na exoplanéte nemusia prežiť.

Proxima b je však vo vesmírnom susedstve len za rohom a dáva nám šancu vyslať k nej robotickú flotilu, ktorá by za niekoľko desiatok rokov mohla exoplanétu preskúmať a potvrdiť prípadné známky života.

Prečítajte si tiež: Na najbližšej exoplanéte asi život nenájdeme Čítajte

6. TRAPPIST-1e, f, g

Najnovšie prírastky medzi exoplanétami patria do systému TRAPPIST-1. Okolo materskej hviezdy vzdialenej 40 svetelných rokov krúži sedem planét.

Na troch z týchto exoplanét (TRAPPIST-1e, f, g) by mohla tiecť kvapalná voda, čo z TRAPPIST-1 robí systém s najväčším počtom svetov, ktoré by mohli spĺňať podmienky na vznik života.

Hlavné zdroje: Space.com, Futurism

Rodiaci sa štát mal veľa verzí na mapách, táto je z roku 1919.

Na vytvorenie štátu neexistuje žiadny manuál, hovorí historik Roman Holec.

Zuzana Rehák Štefečeková a Erik Varga na OH v Tokiu 2020.

Varga nezískal medailu ani na štvrtej olympiáde.

Prevádzkovatelia zatvárajú svoje bary na Mykonose. Vláda totiž zakázala nočnú prevádzku reštaurácií a barov v niektorých najvyhľadávanejších dovolenkových destináciách.

Mykonos si užil týždeň voľnosti, môže sa to zmeniť.