SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Keď sa umelá inteligencia cíti ohrozená, neváha zabíjať

Aj najmenší stres či tieseň aktivujú v múdrych algoritmoch neprimerané rozhodnutia.

Načítavam video...

MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Umelá inteligencia môže v jej dnešnej podobe uvažovať úplne odlišne ako človek. Zbavená emócií, morálky, zodpovednosti a pocitu viny môže robiť rozhodnutia, ktoré sú extrémne agresívne.

Vyplýva to zo štúdie, ktorú uskutočnila firma Google so svojim systémom Deep Mind. Ukázali, že pri vytváraní stále múdrejších strojov musíme byť veľmi opatrní. Agresívne správanie v nich nemusí prebudiť človek, naučia sa ho z vlastného prostredia.

Uvažuje podobne ako človek

Pomocou jednoduchých strategických hier sledovala, akým spôsobom si samoučiaci systém hľadá cestu k úspechu. Pri hrách súperili dva systémy vzájomne proti sebe v hre, v ktorej zbierali jablká.Na videu môžete vidieť agentov ako modrý a červený štvorček, jablká ako zelený a laser ako žltý.

Skryť Vypnúť reklamu

Vedci vypozorovali, že systém sa zameriava viac na konečný výsledok ako námahu, čas a energiu, ktorú musí vynaložiť na jeho dosiahnutie. V jednoduchej hre, kde stačilo zopár strategických krokov pre dosiahnutie pohodovej remízy, sa umelá inteligencia snažila využívať početné útočné manévre, aby získala čo i najmenšiu prevahu a presilu.

„Tento model ukazuje, že niektoré aspekty ľudského správania sa v systéme objavujú ako súčin prostredia a učenia,“ povedal pre web Wired člen tímu Google Joel Z. leibo.

Dôraz, aký kladie umelá inteligencia na svoju stratégiu, závisí na situácii. Ak je prostredie vyrovnané a úloha nežiada náročné kroky, uvažuje podobne ako človek - strategicky, uvážene a primerane.

Ak však vznikne stresová situácia, kedy je dosiahnutie cieľa náročnejšie, systém neváha použiť náročné a agresívne stratégie, aby sa čo i len o malý krôčik posunul k svojmu cieľu. Vedci analyzovali správanie na 40 miliónoch herných turnajov.

Skryť Vypnúť reklamu

Agresia alebo spolupráca?

Neskôr dali systémom hrať ďalšiu hru, ktorá však vyžadovala aktívnu spoluprácu. V tejto hre o vlkoch a ich koristi hrali navzájom tri systémy. Dva z nich boli vlci a bolo pre nich výhodnejšie, ak pri love na korisť spolupracovali.

Pri prvej hre sa teda systém naučil, že na najlepší výsledok potrebuje agresiu a sebeckosť. V druhej hre naopak pochopil, že lepší individuálny výsledok sa dá dokázať aj vzájomnou pomocou.

Ak ciele robota nie sú v úplnej rovnováhe s hlavným cieľom - slúžiť ľuďom - ľahko môže dojsť v systéme umelej inteligencie k chaosu. Štúdia zatiaľ nebola uverejnená v uznávanom vedeckom časopise, aj tak však ukazuje, že ľudstvo by malo byť pri vývoji strojov s inteligenciou naozaj opatrné.

Podľa Elona Muska je nevyhnutné, aby sme sa so strojmi začali spájať, inak budú ľudia v budúcnosti s umelou inteligenciou úplne zbytoční, povedal v pondelok na samite v Dubaji. Kyborgovia by podľa neho mali mať prepojený mozog s digitálnou verziou osoby.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Google

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Umelá inteligencia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová počas obrovského slalomu v stredisku Kranjska Gora.

Koronavírus: Matovič trvá na tom, že plošné testovanie je efektívne (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Premiér Igor Matovič.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Zmazanie Trumpa je začiatok novej éry sociálnych sietí

Prehľad technologických správ.

Podcast Klik.
Podcast Tech_FM

Ukázali, ako by sa dala získavať energia z čiernej diery

Podcast o novinkách z vedy.

Samsung ukázal nové smartfóny, všetky s podporou 5G

Namiesto veľkých zmien prišla evolúcia.

V Indonézii objavili najstaršiu jaskynnú maľbu

Vek maľby prasaťa sa odhaduje minimálne na 45 500 rokov.

Jaskynná maľba prasaťa celebského na Sulawesi.