Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Okolo Zeme pribúdajú asteroidy, je ich cez 15-tisíc

Vďaka dvom úspešným vyhľadávacím programom pokračuje lov na asteroidy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: NASA)

V roku 1898, presnejšie 13. augusta 1898, Carl Gustav Witt objavil stredne veľký asteroid (už vieme, že jeho najväčší rozmer je 34 km), ktorý obiehal okolo Slnka oveľa bližšie ako jeho dovtedy známi spolupútnici.

Asteroid nazvali Eros a počas svojho 1,8 roka dlhého obehu križuje dráhu Marsu a môže sa priblížiť k Slnku na 1,13 AU (170 miliónov km), pričom AU – astronomická jednotka, 149,6 milióna km, je stredná vzdialenosť medzi Zemou a Slnkom.

Špeciálne programy

Od tohto skromného začiatku sa začal rozvíjať hon na blízkozemské asteroidy. To sú tie, ktoré sa dostávajú k Slnku bližšie než 1,3 AU.

Tento lov na NEA (Near Earth Asteroids, blízkozemské asteroidy) sa vyvíjal od jednotlivých sporadických náhodných objavov až po špeciálne vyhľadávacie pozorovacie programy, ktoré každý mesiac priniesli objavy stovky nových objektov. Nedávno International Astronomical Union’s Minor Planet Center (Centrum Medzinárodnej astronomickej únie pre asteroidy) oznámilo objav asteroidu 2016 TB57.

Týmto objavom dosiahol počet NEA v katalógu MPC (Minor Planet Center) novú hranicu: 15 000. A počet novoobjavených asteroidov ďalej rastie.

Astronómovia, ktorí spolupracujú na programe Catalina Sky Survey, založeného NASA, objavili asteroid 2016 TB57 13. októbra 2016, keď sa približoval k Zemi.

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy odhalili viac ako 748-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 095 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.