Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Pod ostrovom Maurícius našli stratený kontinent

Malý kontinent Mauricia spájal v časoch prakontinentu Gondwana dnešný Madagaskar s Indiou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: PIXABAY/CC)

BRATISLAVA. Pred približne 200 miliónmi rokov boli na Zemi dva superkontinenty - Laurázia na severe a Gondwana na juhu. Gondwana sa začala postupne rozdeľovať na Afriku, Austráliu, Južnú Ameriku a Antarktídu.

Na dne Indického oceánu leží aj ďalší pozostatok rozdelenia Gondwany - stratený mikrokontinent Mauricia. Existenciu doteraz neznámeho kontinentu potvrdzuje štúdia zo žurnálu Nature Communications.

V časoch Gondwany Mauricia spájala Madagaskar s Indiou. Kvôli geologickým procesom sa tieto dve pevniny začali od seba vzďaľovať a Mauricia sa približne pred 85 miliónmi začala rozpadať a nakoniec ju zalial Indický oceán.

Vedci objavili stratený kontinent vďaka minerálom na ostrove Maurícius, ktorý vznikol ako dôsledok aktivity podvodných sopiek na dne Indického oceána približne pred ôsmimi až deviatimi miliónmi rokov.

Sopečné erupcie vyniesli na povrch materiál, ktorý je oveľa starší ako samotný Maurícius. Vedci našli v horninách na ostrove kryštály minerálu zirkón, ktoré vznikajú predovšetkým zo žúl dávnych kontinentov a výborne prežívajú geologické procesy.

"Zem tvoria dve časti - kontinenty, ktoré sú staré, a oceány, ktoré sú 'mladé'. Na kontinentoch nájdete horniny, ktoré sú staršie ako štyri miliardy rokov, ale v oceánoch nič podobné nenájdete, pretože tam vznikajú nové skaly," vysvetľuje v tlačovej správe Wits univerzity geológ a vedúci výskumu Lewis Ashwal. "Maurícius je ostrov, na ktorom nie je žiadna skala staršia ako deväť miliónov rokov. Napriek tomu sme našli zirkóny, ktoré majú až tri miliardy rokov."

Miliardy rokov staré zirkóny našli na ostrove aj v minulosti v zrnkách piesku na pláži. Tento výskum však vedci nepovažovali za dostatočné dôkazy existencie stratenej Mauritie, pretože kryštály mohol na pláž priviať vietor alebo ich mohli priniesť vedci na podrážkach topánok, alebo na pneumatikách áut.

doi:10.1038/ncomms14086