Ako paradajky stratili svoju chuť a ako im ju vrátime späť

Šľachtitelia chceli červenšie a odolnejšie paradajky, no zabudli na chuť.

Sú pevné, červené, veľké, no chýba im chuť - paradajky zo supermarketu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA)

GAINESVILLE, BRATISLAVA. „Znalosť je vedieť, že paradajka je ovocie. Múdrosť je nedávať paradajku do ovocného šalátu,“ povedal kedysi britský novinár Miles Kington.

Paradajka je skutočne skôr bobuľovité ovocie, presnejšie plod, no v supermarkete ju nájdete v oddelení zeleniny.

Aj keby ste takúto paradajku nakrájali a nahádzali do misy s jahodami a banánom, zrejme by ste si to nevšimli. Zahryzli by ste do nej a cítili by ste len dužinu bez akejkoľvek typickej chuti.

Paradajkám zo supermarketov chýba chuť a na rozdiel od rozšírenej povery chuť nezmizla pri pestovaní v skleníkoch alebo pod umelým svetlom. Aspoň nie priamo.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rajčiaky začali strácať chuť asi pred päťdesiatimi rokmi. Ľudia chceli paradajky počas celého roka a predajcovia zas chceli, aby v regáloch vydržali čo najdlhšie. Vyšľachtili preto odolnejšie, červenšie a pevnejšie – na prvý pohľad takmer dokonalé - paradajky. S tým, ako sa zlepšoval vzhľad aj odolnosť plodov, mizla z nich paradajková chuť.

Podľa nového výskumu možno chuť do paradajok vrátiť. Aj tie zo supermarketu by mohli chutiť ako z domácej záhradky, stačí vôľa pestovateľov. Ukazuje to nový výskum, ktorý vytvoril genetický recept na zlepšenie chuti obľúbeného červeného ovocia, ktoré používame ako zeleninu. Uverejnili ho vo vedeckom časopise Science.

„Len opravujeme, čo sa poškodilo za posledné polstoročie. Chceme ich chuťovo vrátiť tam, kde boli pred sto rokmi. Aj paradajka zo supermarketu môže chutiť lepšie,“ píše v tlačovej správe University of Florida hlavný autor výskumu Harry Klee.

Paradajkový príbeh

Prvým krokom vedcov bolo zistiť, prečo supermarketové paradajky nemajú v porovnaní domácimi a tradičnými odrodami chuť a čo presne to spôsobuje. Podľa Kleeho sa chuť paradajok vytratila pri ich šľachtení.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4TTV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4TTV na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Gény a genetika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Stĺpček šéfredaktorky

Robert Fico je v rozklade

Ako do Ficovej mafiánskej scény zapadajú policajné orgány?

Neprehliadnite tiež

Virtuálna realita PlayStation VR od Sony predstavuje najlepší spôsob, ako si technológiu vyskúšať.
Podcast Klik

Klik: Ako tučný Samsung poskladá trh s mobilmi

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.
Kôň s plachtou so zebrím vzorom.
Virtuálna realita v podaní PlayStation VR.