Na ceste k farmám na orgány. Vytvorili prvé prasacie embryo skrížené s bunkami človeka

Vedci vytvorili chiméru prasaťa a človeka. Praktické využitie je ďaleko, ale raz sa vďaka nej môžu pestovať náhradné orgány.

ľudské bunky (zelené) pomohli pri vývoji psrdca u 4 týždňového prasacieho embrya. (Zdroj: Salk Institute)

SAN DIEGO, BRATISLAVA. Mala telo i hlavu leva, z chrbta jej trčala aj hlava kozy a jej chvost patril hadovi.

Chiméra, bájna grécka bytosť, žila podľa mýtov v Lýkii na juhozápadnom pobreží malej Ázie. Slovo mohlo označovať akékoľvek fiktívne zviera zložené z nesúrodých častí alebo tvora, ktorý je nepravdepodobný a existuje len v predstavách.

Aj v biológii existujú chiméry – organizmy spájajúce bunky s rôznou genetickou výbavou. Vedci sa ich pokúšajú vytvoriť už dlhé roky, prevažne s rozpačitými výsledkami. Chcú pomôcť pri výskume ľudských ochorení, ale aj otvoriť cestu pre etické pestovanie náhradných orgánov.

Teraz sa vedcom prvý raz podarilo stvoriť embryo – chiméru – s bunkami od človeka aj prasaťa. Výskum uverejnili v odbornom časopise Cell. Na ceste k prasacím farmám na ľudské orgány je však ľudstvo ešte veľmi ďaleko.

Neefektívny proces

Na začiatku genetickej chiméry boli ľudské kmeňové bunky a prasacie embryo. Takúto kombináciu vedci zvolili lebo kmeňové bunky sa vedia vyvinúť na akýkoľvek typ tkaniva a prasacie orgány majú v dospelosti podobnú veľkosť ako tie ľudské.

V skorej časti vývoja zárodku prasaťa doň malou tenkou ihlou vpichli kmeňové bunky človeka. Ľudské bunky však tvorili len nepatrnú časť celého embrya – menej ako 0,001 percenta.

Zásah do prasacieho embrya museli správne načasovať, prasacie zárodky sa a totiž vyvíjajú rýchlejšie ako ľudské. „Predstavte si to ako diaľnicu, po ktorej ide jedno auto omnoho rýchlejšie ako druhé – s veľkou pravdepodobnosťou by došlo k nejakej nehode,“ povedal pre web BBC hlavný autor štúdie Juan Carlos Izpisua Belmonte.

Embryo so zmiešanými bunkami potom vložili do dospelej prasnice. Ale len na jeden mesiac. Takto upravili až 2075 embryí a oplodnili 41 prasníc.

Proces nebol veľmi efektívny, po 28 dňoch vedci zaznamenali len 18 gravidít, pričom sa do tohto dňa vyvíjalo len 186 embryí. Mnohé embryá boli menšie, ako je zvyčajné v tomto období vývoja, a rástli pomalšie. Aj tak vedci pokladajú výsledky za úspech.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TSK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TSK na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Gény a genetika

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Na pravopisné chyby upozorňujú častejšie nepríjemní ľudia

Vplyv veku a vzdelania v štúdii neobjavili.

Juno preskúmala Veľkú červenú škvrnu Jupitera. Zmenšuje sa

Vedci v NASA pracujú na trojrozmernom modeli najznámejšej búrky v slnečnej sústave.

Slováci najviac v roku 2017 vyhľadávali segedín, ako voliť, či Petra Sagana

Spoločnosť Google zverejnila zoznam najviac vyhľadávaných trendov v ich vyhľadávači.

Vedci objavili kosti obrovského tučniaka, bol veľký ako človek

Veľké tučniaky zmizli kvôli morskej konkurencii.

Klávesové skratky pre Excel vám ušetria čas. Naučte sa ich

Prinášame prehľad najpoužívanejších skratiek pre tabuľkový program.