BBC Earth si všimla slovenský výskum, ukázal najstarší jedovatý hmyz

​​​​​​​Študent z Prírodovedeckej fakulty UK objavil švába z čias dinosaurov na stáži v Libanone.

Telo švába v 130 miliónov rokov starom jantári.Telo švába v 130 miliónov rokov starom jantári. (Zdroj: Hemen Sendi, Dany Azar)

Výskum slovenského študenta v piatok zaujal novinárov z britského webu BBC Earth. K objavu tela najstaršieho známeho jedovatého hmyzu urobili krátke video a článok použili ako hlavnú správu na svojom webe.

Hmyz, ktorý bol príbuzný dnešného švába, žil v čase, keď ešte neboli trávy, ani kvety, kvitnúce stromy, motýle či mravce. V 130 miliónov rokov starom libanonskom jantári ho objavil aj slovenský študent s irackým pôvodom Hemen Sendi z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského. Objav opísali v odbornom časopise Cretaceous Research.

Novoobjavený živočích patrí do skupiny aposematického hmyzu. Je výrazne sfarbený - púta tak na seba pozornosť. Živočíchy tohto druhu bývajú jedovaté, alebo jedovatý hmyz aspoň napodobňujú.

Hemen Sendi je študentom Petra Vršanského z Ústavu Vied o Zemi, Ústavu Zoologie a Fyzikálneho ústavu SAV. BBC si už v minulosti všimol Vršanského výskumy a neskôr o nich písal aj vedecký magazín New Scientist.

Prečítajte si tiež: Slovenský výskum si všimol New Scientist Čítajte