OSLO, BRATISLAVA. Osvedčená technológia pod kapotou, nové rozhranie pred očami používateľa - tak vyzerá novátorský projekt Neon od vývojárskej firmy Opera. Nový koncept internetového prehliadača sa snaží zistiť, či zaužívaný štandard nie je príťažou každodennej rutiny.
Neon chce rozbiť tradičnú štruktúru kariet a samostatnej obsluhy pre každú webovú stránku do uceleného používateľského prostredia, ktoré na prvé miesto nekladie zdroj, ale obsah samotný. Správa sa, akoby webové stránky boli repozitármi dát, z ktorých si môžete vyberať čo chcete.
Karty sa podľa magazínu Digital Trends menia na inteligentné bubliny, okno má charakter plochy a multimédiá sa vytrhávajú na želanie z kontextu. Nemusíte hľadať na ktorej karte treba stlmiť hlasitosť, alebo sa nechať rušiť textom, ktorý obteká video. Všetko sa vytiahne mimo, aby hudba bola hudbou, grafika grafikou a text textom.
Experimentálny projekt sa bude snažiť odbremeniť od interakcie, ktorá vznikla postupným zdokonaľovaním internetových prehliadačov. Tie z núdze pridali karty, aby sa ľudia nestrácali v početných oknách, ktoré v minulosti pri surfovaní otvárali. Do popredia sa tlačia šikovné nástroje, pomocou ktorých je možné robiť si napríklad archív výstrižkov.
Vývojári zatiaľ neodhalili v plnom rozsahu svoje ambície, inšpirovali sa však systémom Chrome OS, ktorý prehliadač povýšil na operačný systém. Budú sa snažiť hľadať intuitívne prvky, vďaka ktorým by sme mohli web používať efektívnejšie a prirodzenejšie, bez príťaže doterajších návykov.