Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Vesmír na dlani, vedci majú nový katalóg kozmických snímok

Kým Google fotografuje ulice a Zem z vtáčej perspektívy, vedci fotografujú vzdialené kúty vesmíru.

Observatórium Pan-STARRS1 na Havajských ostrovoch.Observatórium Pan-STARRS1 na Havajských ostrovoch. (Zdroj: ifa.hawaii.edu)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Je to najväčší fotoalbum, ktorý sústreďuje snímky vesmírneho priestoru. Vedci z celého sveta môžu odteraz pristupovať k dátam, ktoré v priebehu štyroch rokov nasnímali astronómovia s 1.8-metrovým teleskopom na ostrove Maui na Havaji.

Fotografie vo vysokom rozlíšení dokumentujú viac ako tri miliardy vesmírnych telies, ktoré možno vďaka sekvenciám snímok podrobiť analýze. Fotoalbum mapuje približne tri štvrtiny viditeľnej oblohy, ktorú v časovom úseku nasnímali až 12-krát. Pri snímaní použili päť rôznych filtrov, pre zmapovanie rôznych spektrálnych rozsahov.

Katalóg obsahuje dve petabajty dát, čo je približne 100-násobok objemu textov, fotografií a videí, ktoré sú obsiahnuté v najväčšej internetovej encyklopédii - Wikipédii.

Prednosťou projektu Pan-STARRS sú podľa webu Space snímky s časovým rozostupom, ktoré sa dajú na seba vrstviť: Pri porovnávaní sa tak dajú odhaliť aj najjemnejšie rozdiely a odchýlky. Vedcov nezaujíma iba pohyb telies, ale aj zmena intenzity ich žiarenia. Z dát je možné vytvárať aj 3D modely, ktoré poskytnú lepšiu predstavu o tom, čo sa deje za hranicami našej galaxie.

Vedci už vďaka tomuto projektu objavili viacero dôležitých vesmírnych telies a veria, že výskumníci z celého sveta získajú podklady, ktoré im pri ďalších objavoch pomôžu. Získať zdrojové dáta je iba jednou polovicou poslania. Práve skúmanie a analýza môžu priniesť kľúčové poznatky.

Rodiaci sa štát mal veľa verzí na mapách, táto je z roku 1919.

Na vytvorenie štátu neexistuje žiadny manuál, hovorí historik Roman Holec.

Ešte nikdy nevyhral zlato z olympiády.

Jana Sedláková 7 h
Bodrum, Turecko. Oheň vyhnal z domov miestnych aj turistov.

Väčšina požiarov je už pod kontrolou.

Uznesenie Ústavného súdu vyšlo v zbierke zákonov a vstúpilo tak do platnosti.