BRATISLAVA. Škaredý vlnený sveter, ktorý nesedí, sada nudných sivých ponožiek, váza z farebného skla alebo kniha, ktorú ste prečítali už pred polrokom. S nadšením otvárate starostlivo zabalený vianočný darček, len aby ste objavili niečo, čo sa vám vôbec nepáči a nijako vám neposlúži.
Ak sa vám darček nepáči, neznamená to, že ste zlý a nevďačný človek. Osoba, ktorá vám dar dala, urobila niekoľko chýb v uvažovaní. Vedci sa tieto chyby rozhodli opísať a ukázať ako im predísť.
„Zdalo sa nám, že pri dávaní darčekov je nejaký základný mechanizmus, ktorý poháňa všetky tieto chyby. Chceli sme zistiť, čo presne za tým je,“ povedal pre magazín Scientific American Jeff Galak, odborník na marketing a spoluautor novej štúdie v psychologickom časopise Current Directions in Psychological Science.
Darčeky sú neekonomické
Skúmanie obdarúvania sa môže zdať trochu povrchné. Darčeky však dáva takmer každý človek a ročne na ne ľudia minú niekoľko stoviek miliárd dolárov.
Ak niektoré z nich skončia na poličke zapadnuté prachom alebo ich obdarovaný človek vymení v obchode za niečo iné, tak je koncept darovania dosť neefektívny nielen zo sociálnej ale aj ekonomickej stránky.
Túto myšlienku predstavil už v roku 1993 ekonóm Joel Waldfogel v žurnále American Economic Review. Ukázal, že darčeky v skutočnosti ničia hodnotu tovaru.