SME

Ak chcete darovať dobrý darček, musíte prestať myslieť na seba

Pri výbere daru váš mozog pravdepodobne spraví hneď niekoľko chýb.

Prekvapenie sa často môže skončiť sklamaním. Pri výbere dobrého daru musíte zmeniť svoje rozmýšľanie.Prekvapenie sa často môže skončiť sklamaním. Pri výbere dobrého daru musíte zmeniť svoje rozmýšľanie. (Zdroj: FOTO- FOTOLIA)

BRATISLAVA. Škaredý vlnený sveter, ktorý nesedí, sada nudných sivých ponožiek, váza z farebného skla alebo kniha, ktorú ste prečítali už pred polrokom. S nadšením otvárate starostlivo zabalený vianočný darček, len aby ste objavili niečo, čo sa vám vôbec nepáči a nijako vám neposlúži.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa vám darček nepáči, neznamená to, že ste zlý a nevďačný človek. Osoba, ktorá vám dar dala, urobila niekoľko chýb v uvažovaní. Vedci sa tieto chyby rozhodli opísať a ukázať ako im predísť.

„Zdalo sa nám, že pri dávaní darčekov je nejaký základný mechanizmus, ktorý poháňa všetky tieto chyby. Chceli sme zistiť, čo presne za tým je,“ povedal pre magazín Scientific American Jeff Galak, odborník na marketing a spoluautor novej štúdie v psychologickom časopise Current Directions in Psychological Science.

SkryťVypnúť reklamu

Darčeky sú neekonomické

Skúmanie obdarúvania sa môže zdať trochu povrchné. Darčeky však dáva takmer každý človek a ročne na ne ľudia minú niekoľko stoviek miliárd dolárov.

Ak niektoré z nich skončia na poličke zapadnuté prachom alebo ich obdarovaný človek vymení v obchode za niečo iné, tak je koncept darovania dosť neefektívny nielen zo sociálnej ale aj ekonomickej stránky.

Túto myšlienku predstavil už v roku 1993 ekonóm Joel Waldfogel v žurnále American Economic Review. Ukázal, že darčeky v skutočnosti ničia hodnotu tovaru.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4SSE na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu