Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Pod Sibírou a Európou tečie roztavené železo horúce ako Slnko

Prúd, ktorý sa nachádza tritisíc kilometrov pod zemským povrchom, je trikrát rýchlejší ako zvyšok jadra Zeme.

Prúd v zemskom jadre objavili vďaka satelitom Európskej vesmírnej agentúry.Prúd v zemskom jadre objavili vďaka satelitom Európskej vesmírnej agentúry. (Zdroj: ESA)

BRATISLAVA. Je hlboko pod Zemou, horúci je asi ako povrch Slnka a tečie rýchlosťou viac ako 40 kilometrov za rok.

Podzemný prúd roztaveného železa, ktorý krúži okolo severného pólu tritisíc kilometrov popod Aljaškou, Sibírou a Európou vedci pozorovali prvýkrát.

Výskum uverejnili vo vedeckom časopise Nature Geoscience.

Trikrát rýchlejší

Prúd teraz tečie rýchlosťou približne medzi 40 až 45 kilometrov za rok, čo je trikrát rýchlejšie, ako je bežné pre tekutiny vo vonkajšom jadre. A je to aj stovky tisíckrát rýchlejšie, ako je rýchlosť pohybu tektonických dosiek Zeme.

Podľa vedcov je prúd roztaveného železa prírodný úkaz, ktorý existuje už miliardy rokov. Jeho skúmanie nám môže pomôcť porozumieť, ako vzniklo magnetické pole Zeme, ktoré nás chráni pred slnečnými vetrami.

Röntgen Zeme

Prúd vedci objavili vďaka údajom zo satelitov Európskej vesmírnej agentúry (ESA) Swarm, ktoré pomáhajú vytvoriť niečo ako röntgenový obraz našej planéty.

„Nielenže sme tento prúd roztaveného železa prvýkrát jednoznačne videli, ale chápeme, prečo tam vlastne je,“ píše vedúci výskumu Phil Livermore v tlačovej správe univerzity v Leeds.

Prúd sa pohybuje pozdĺž hraníc medzi dvomi časťami vonkajšieho jadra zeme. Tekutiny v týchto častiach sa zbiehajú k okrajom, kde tlakom vytvárajú prúd a dodávajú mu rýchlosť. Pohyb sa môže vytvárať aj zmenami v magnetickom poli Zeme.

„Pravdepodobné nás čakajú ešte ďalšie prekvapenia. Magnetické pole Zeme sa neustále mení a dokonca by mohlo spôsobiť aj zmenu smeru tohto prúdu,“ píše v tlačovej správe ESA vedúci misie Swarm Rune Floberghagen.

DOI: 10.1038/ngeo285

Pred Vianocami sa do škôl vráti nanajvýš zopár tisíc žiakov

Ministerstvo chystá na december len pokus, či sa školy vôbec dajú preventívne testovať.

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS.
Okresný súd v Žiline vymeral 17-ročnej Judite za obzvlášť závažný zločin vraždy nepodmienečný trest odňatia slobody 12 rokov a štyri mesiace.

Koronavírus: PCR testy odhalili viac ako 1800 nakazených, zomrelo 22 ľudí (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Dnes píše Matúš Ritomský

Dobrovoľnosť na pandémiu nestačí

Prakticky žiadna demokratická krajina sa v boji s pandémiou nedokázala zaobísť bez vynucovania pravidiel.

Publicista Matúš Ritomský.