BRUSEL, BRATISLAVA. Už od zajtra vstúpi do navigačných služieb flotila družíc systému Galileo. Európa tak sprevádzkuje po boku amerického GPS a ruského GLONASS systému svoju vlastnú satelitnú sieť pre určovanie presnej polohy.
Bezplatne ju budú môcť využívať všetci, čo majú vo svojich mobiloch, navigáciách a tabletoch čipy podporujúce tento štandard. Nie je však vylúčené, že si nebudú musieť vopred stiahnuť aktualizáciu softvéru a firmvéru, aby ich zariadenia pracovali správne.

Ešte nie je kompletný
Satelitná flotila pozostáva z 18 družíc, ktoré obiehajú zem vo výške 23 222 kilometrov. Európska únia tomuto projektu venovala 17 rokov a viac ako 10 miliárd eur. Narozdiel od armádnych systémov GPS a GLONASS, v tomto prípade ide o projekt, ktorý vznikol pod verejným patronátom a v jeho starostlivosti zostáva aj po spustení.
Hoci systém vstupuje do plnej prevádzky, nie je ešte úplne kompletný. Dvojica družíc obieha zem na nesprávnom orbite, projekt má za sebou aj vážnejšie technické chyby. Hoci všetko malo podľa pôvodných plánov fungovať už v roku 2008, budovanie satelitnej siete sa oneskorilo.
Galileo podľa webu Phys.Org ponúkne pre verejnosť vyššiu presnosť ako armádne systémy. Zariadenia určia polohu s presnosťou na jediný meter. Keďže ľudia budú vedieť v núdzi udať presnejšiu polohu, záchranári, rýchla zdravotná pomoc či poriadkové zložky budú vedieť zasahovať rýchlejšie.
Či sa signál dostane aj na problémové miesta ukáže až samotná prevádzka. Od počiatku sa počíta s tým, že novšia technológia bude fungovať i v členitom teréne, hustejšom poraste a pod clonou infraštruktúrnych stavieb.
Obmedzenia vykryjú konkurenti
Galileo má aj komerčnú nadstavbu s vysokou presnosťou určovania polohy, ktorá je platenou službou. Práve cez tento kanál očakáva EÚ prílev tržieb. Tie sú pre 20 rokov prevádzky odhadované vo výške 90 miliárd eur.
Kým súčasný GPS systém dáva dispečingu železničnej dopravy informáciu o tom, v ktorej oblasti sa vlak nachádza, Galileo bude vedieť prezradiť i to, na ktorej koľaji vlak stojí. Vysoké spresnenie bude preto zaujímavé pre široké spektrum firiem a organizácií.
Navigačný systém má byť detailne vyladený do roku 2020, jeho drobné obmedzenia budú musieť dovtedy vykrývať konkurenčné služby.