Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Astronómovia objavili čudné kvantové pokrútenie vo vesmíre

Zvláštny fenomén zo sveta kvantovej fyziky sa objavil pri exotickej hviezde.

Ilustrácia neutrónovej hviezdy.Ilustrácia neutrónovej hviezdy. (Zdroj: Casey Reed , Penn State University / WIKIMEDIA / CC)

BRATISLAVA. Už sám osebe je ten vesmírny objekt zvláštny. Neutrónová hviezda je taká hustá, že jediná čajová lyžička jej hmoty by mala hmotnosť približne miliardu ton. A zároveň má najvýraznejšie magnetické pole vo vesmíre, až biliónnásobne silnejšie ako to, ktoré obklopuje našu Zem.

Astronómovia však pri jednej zo vzdialených neutrónových hviezd narazili na azda ešte čudnejší fenomén.

Zrejme sa im prvý raz podarilo pozorovať úkaz, ktorý teoretici predpovedali už v tridsiatych rokoch. Vedci narazili na kvantový efekt, ktorý ovplyvňuje priestor okolo tejto hviezdy.

Extrémna fyzika

V roku 2000 fyzik Nir Shaviv predpovedal, že ultraintenzívne magnetické pole v okolí neutrónovej hviezdy môže svojimi kvantovými efektmi ovplyvniť prázdny priestor a takzvané virtuálne častice, ktoré v takomto vákuu vznikajú a zanikajú. Výsledkom bude polarizované svetlo, ak priestorom v okolí neutrónovej hviezdy preletí.

Astronómovia teraz podľa štúdie v odbornom magazíne Monthly Notices of the Royal Astronomical Society tvrdia, že na takéto svetlo narazili. Asi 400 svetelných rokov vzdialenú neutrónovú hviezdu RXJ1856.5-3754 obklopujú exotické kvantové efekty, ktoré ovplyvňujú jej okolie.

„Toto je makroskopická manifestácia kvantového poľa," zdôrazňuje podľa magazínu Science Jeremy Heyl, ktorý pred rokmi spolu so Shavivom tento efekt predvídal. „A je to manifestácia na úrovni neutrónovej hviezdy."

Už pri zrode kvantovej teórie poľa si fyzici uvedomili, že ani prázdny vesmír nemusí byť úplne nudným miestom.

Poľovnícka chata v obci Čifáre, v ktorej sa stretávali Robert Fico a spol.

Sťažnosť vyšetrovateľa Juhása zamietla prokurátorka, ktorá priťažila aj čurillovcom.

Sklamaný tréner Weiss.

Tréner Mostaru reagoval na trénera Slovana: Kolega Weiss je sebavedomý.

V Maďarsku postaví CATL svoju druhú európsku fabriku.

Fabrika firmy CATL za sedem miliárd eur prinesie Maďarsku dôležité know-how.

Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.