Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Nemecký fúzny reaktor je o krok bližšie k spusteniu

Vedci potvrdili, že magnetické pole reaktora funguje, ako má. Do troch rokov chcú udržať skutočnú fúznu reakciu.

Experimentálna vizualizácia siločiar v reaktore Wendelstein 7-X.Experimentálna vizualizácia siločiar v reaktore Wendelstein 7-X. (Zdroj: Nature Communications)

PRINCETON, BRATISLAVA. V Nemecku stojí reaktor, ktorý je na papieri schopný udržať stabilnú fúznu reakciu.

Vedci z univerzity v Princetone a Inštitútu Maxa Plancka potvrdili, že zariadenie Wendelstein 7-X je schopné vytvoriť magnetické pole, ktoré dokáže skrotiť plazmu teplejšiu ako povrch Slnka. Výsledky štúdie zverejnili v odbornom časopise Nature Communications.

Funkčné magnetické pole, ktoré vedci testovali, je jednou z dvoch základných podmienok na fungovanie reaktora. Druhou je schopnosť vytvoriť dostatočne horúcu plazmu. Skúšky dlhodobej reakcie s plazmou, ktoré ukážu, či je reakcia v zariadení udržateľná, sa uskutočnia až v roku 2019. Súčasná štúdia len dokazuje, že magnetické pole zariadenia funguje presne tak, ako bolo naplánované.

„Pokiaľ nám je známe, ide o nevídanú presnosť, či sa to týka inžinierskeho zostrojenia fúzneho zariadenia, ako aj merania magnetickej topológie,“ píšu autori v tlačovej správe Laboratória plazmovej fyziky pri univerzite v Princetone.

Ak by sa podarilo reaktor spustiť, bol by dôkazom, že ľudstvo dokáže vytvoriť čistú energiu bez nebezpečného odpadu s takmer nekonečným zdrojom paliva. Vo fúznych reaktoroch sa spájajú ľahké atómy vodíka rovnako ako v Slnku.

Problém je, že súčasné reaktory zatiaľ nevedia udržať reakciu dostatočne dlho na to, aby vytvorila viac energie, ako spotrebuje chod zariadenia.

Teoreticky bude fungovať

Wendelstein 7-X zatiaľ udržal plazmu len na jednu desatinu sekundy. Zariadenie nemá v skutočnosti vyrábať energiu, má len dokázať, že koncept funguje. Nemecké zariadenie patrí medzi takzvané stelarátory – reaktory, ktoré vyvinuli pre jadrovú fúziu ešte v roku 1950. Aby v ňom mohla prebiehať reakcia, musia byť splnené dve podmienky.

Alec Baldwin

FBI vie, ako kameramanka zomrela, pre SME o tom hovorí Petr Jákl.

Kollár, Holý a Krajniak predstavujú cenovú mapu nájomných bytov

Sme rodina predstavila cenové mapy.

Generácia postmečiarovskej obnovy bola o tri poschodia dospelejšia a kvalitnejšia.

Ukrajinský vojak.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.