MENLO PARK, BRATISLAVA. Technologické firmy sa rozhodli vo svojich reklamných systémoch zablokovať klientov, ktorí sa snažia získať návštevnosť prostredníctvom falošných článkov.
Hoci tým prídu o časť tržieb z predaja reklamného priestoru, očakávajú že sa utíši tlak médií a verejnosti, ktoré o tejto téme diskutujú.
Google podľa magazínu The Verge avizoval, že problémových inzerentov zablokuje. Hoci falošné správy majú tendenciu rýchleho rozširovania a zdieľania v sieti, v skutočnosti čitateľom neprinášajú nič praktické. Môžu však meniť spoločenské nálady eskalovaním emócií.
Google dosiaľ v rámci svojho programu AdSense blokoval iba tých partnerov, ktorí publikujú násilné videá a fotografie, pornografiu a obsah, ktorý sa prieči etike spolunažívania. Teraz sa sústredí i na to, aby sa falošné články neobjavovali vo výsledkoch vyhľadávania.
Podobné snahy avizuje podľa magazínu Quartz aj Facebook, ktorý sa stal terčom kritiky po tom, čo prezidentské voľby v USA dopadli inak ako médiá a prieskumné agentúry v očakávaniach avizovali.
Facebook sa dosiaľ sústreďoval pri blokovaní hlavne na témy týkajúce sa pornografie, hazardných hier a zbraní.
Používal však algoritmy na to, aby pri stanovovaní trendov pri výbere atraktívnych príspevkov potlačil tie, ktoré sa snažia presadiť nepravdivým obsahom. Facebook problémových klientov vyradí zo svojej reklamnej siete. Upravil preto svoje obchodné podmienky, kde definoval pojem "fake news", teda falošné správy.
Analytici očakávajú, že k tejto téme sa pripoja aj ďalšie technologické firmy, tak ako sme to v minulosti videli pri nasadení šifrovania po prepuknutí aféry s globálnym špehovaním.