Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Objavili takmer nahú čiernu dieru, ktorá uteká preč

Astronómovia pozorovali nezvyčajné pozostatky zrážky dvoch galaxií.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Aj obrovské galaxie môžu narásť, stačí, ak pohltia menšiu susediacu galaxiu. Vedci predpokladajú, že v takomto prípade začnú supermasívne čierne diery v ich strede okolo seba obiehať, až kým sa nespoja do jednej.

Astronómovia z amerického observatória NRAO však pozorovali nezvyčajnú čiernu dieru, ktorá nie je v strede svojej galaxie. V galaktickom zhluku približne dve miliardy svetelných rokov od Zeme sa menšej čiernej diere podarilo zrážku s väčším susedom prežiť a uteká od nej preč rýchlosťou viac ako tritisíc kilometrov za sekundu.

Pri zrážke však jej galaxia prišla o väčšinu hviezd a plynov a vedci tak hovoria o takmer nahej supermasívnej čiernej diere. Kým galaktický materiál Mliečnej cesty má na šírku 100-tisíc svetelných rokov, pozostatky galaxie v okolí tejto čiernej diery majú iba tritisíc svetelných rokov a pravdepodobne sa budú ešte zmenšovať.

"Ešte sme nič také nevideli. O približne miliardu rokov už asi bude neviditeľná," opisuje v tlačovej správe NRAO osud čiernej diery s názvom B3 1714+425 astronóm James Condon.

Objav umožnil rádiový teleskop VLBA (Very Long Bassline Array), ktorým vedci získavajú snímky s vysokým rozlíšením z viac ako 1200 galaxií.

Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.

Vojna na Ukrajine

Ukrajina hovorí o protiofenzíve.

Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.

Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.