Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Objavili takmer nahú čiernu dieru, ktorá uteká preč

Astronómovia pozorovali nezvyčajné pozostatky zrážky dvoch galaxií.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Aj obrovské galaxie môžu narásť, stačí, ak pohltia menšiu susediacu galaxiu. Vedci predpokladajú, že v takomto prípade začnú supermasívne čierne diery v ich strede okolo seba obiehať, až kým sa nespoja do jednej.

Astronómovia z amerického observatória NRAO však pozorovali nezvyčajnú čiernu dieru, ktorá nie je v strede svojej galaxie. V galaktickom zhluku približne dve miliardy svetelných rokov od Zeme sa menšej čiernej diere podarilo zrážku s väčším susedom prežiť a uteká od nej preč rýchlosťou viac ako tritisíc kilometrov za sekundu.

Pri zrážke však jej galaxia prišla o väčšinu hviezd a plynov a vedci tak hovoria o takmer nahej supermasívnej čiernej diere. Kým galaktický materiál Mliečnej cesty má na šírku 100-tisíc svetelných rokov, pozostatky galaxie v okolí tejto čiernej diery majú iba tritisíc svetelných rokov a pravdepodobne sa budú ešte zmenšovať.

"Ešte sme nič také nevideli. O približne miliardu rokov už asi bude neviditeľná," opisuje v tlačovej správe NRAO osud čiernej diery s názvom B3 1714+425 astronóm James Condon.

Objav umožnil rádiový teleskop VLBA (Very Long Bassline Array), ktorým vedci získavajú snímky s vysokým rozlíšením z viac ako 1200 galaxií.

Galaxie, Čierne diery

Koronavírus na Slovensku: Návrat detí do škôl je podľa Mikasa riziko, Gröhlingovi dochádza trpezlivosť (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Minister Gröhling pred zasadnutím krízového štábu.

Ficove majetkové pomery

Minulý týždeň sa poslanca Fica zasa opýtali na jeho majetok. A on zasa zopakoval, že žiadny nemá.

Predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.
Autorská strana Samuela Marca

Správa o stave republiky: Vládnu nám Fekišovce (píše Samo Marec)

Ospravedlniť sa? Tak to pardón.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár a premiér SR Igor Matovič počas brífingu po spoločných raňajkách s prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou v Prezidentskom paláci.

Pohľad na nočnú oblohu pri teleskope VLT v Čile. Zelenú žiaru pri horizonte spôsobuje svetelné žiarenie atmosféry, zvané aj airglow.