BRATISLAVA. Niektoré vedecké štúdie nám prinášajú poznatky o vzdialených vesmírnych objektoch. Iné ukazujú skutočný vplyv alkoholu na ľudské telo, alebo ako sa dokážu bunky v tele samé regenerovať. Niektoré štúdie však pôsobia na prvý pohľad menej vedecky.
Vo Francúzsku (kde inde?) dali v rámci výskumu dobrovoľníkom vypiť štyri luxusné vína a zjesť štyri gurmánske syry. Chceli zistiť, prečo sa tieto dve pochutiny k sebe tak hodia.
Ukázalo sa, že syr dokáže aj z trpkého vína vyťažiť tie najpríjemnejšie chute. Naznačuje to malá štúdia z vedeckého časopisu Journal of Food Science.
Štyri vína, štyri syry a päť dní
Na výskum si vedci vybrali štyri francúzske odrody– sladké biele Pacherenc, suché biele Sancerre, korenisté červené Burgundské a jemnejšie červené Madiran. Skúseným degustátorom (do štúdie sa ich zapojilo 31) k nim podávali aj francúzske syry – polotvrdý Comté, tvrdý Crottin de Chavignol, krémový Epoisses a polomäkký Roquefort.
Dobrovoľníci strávili prvý deň len degustovaním vína. Z každého si trikrát odpili tri centilitre a následne hodnotili jeho výrazné chute. Na konci zhodnotili, či im víno chutilo, alebo nie.
Nasledujúce štyri dni im k vínu dali už aj syry. Každý syr skúšali ku každému vínu, takže dokopy mali 16 kombinácii rôznych syrov a vín. Potom vína opäť hodnotili.
Ukázalo sa, že každý syr ovplyvnil dominantné chute každého vína a vo väčšine prípadov k lepšiemu. Ak chuť nezlepšili, bol výsledok neutrálny, nikdy však nie negatívny.
Aj štúdia o víne má využitie
„Vďaka nášmu výskumu sme zistili, že doba trvania trpkej chuti určitého vína sa dá znížiť, ak predtým zjete syr. Všetky štyri testované syry mali rovnaký efekt,“ uvádza v tlačovej správe Inštitútu potravinových technológov vedúca štúdie Mara V. Galmarini. „V skratke, ak podávate k vínu syry, bude určite chutiť lepšie, nech vyberiete akýkoľvek druh.“
Najlepšie sa syrom darilo znižovať trpkosť a kyslosť vín. Niektoré vína totiž kvôli obsahu chemických látok tanínov zanechávajú v ústach suchý pocit. Tuky v syroch zas „lubrikujú“ ústa a suchý pocit po víne sa nedostaví.
Môže sa zdať, že výsledky štúdie nie sú nijako prelomové, no sú určené najmä pre potravinárov a kulinárov. Budú vedieť lepšie posúdiť, ako ktoré potraviny na seba navzájom pôsobia. Taktiež môžu slúžiť pre marketing rôznych značiek, ktoré môžu zákazníkom lepšie popísať svoje produkty.
Pre obyčajných ľudí má táto štúdia azda jediný význam – k vínu, ktoré si dnes otvoríte, si určite nezabudnite dať aj nejaký syr.