Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Život na Marse možno objavili už pred 40 rokmi, NASA to vtedy poprela

Vedci boli donedávna presvedčení, že výskum v 70-tych rokoch nepreukázal mikroorganizmy na Marse. Mohli sa mýliť.

Prvý snímok z povrchu Marsu priniesla 20. júla 1976 sonda Viking 1.Prvý snímok z povrchu Marsu priniesla 20. júla 1976 sonda Viking 1. (Zdroj: NASA)

Snímky, ktoré v roku 1976 a neskôr spravili na Marse dve sondy Viking, boli dlhú dobu jediným, čo sme o povrchu červenej planéty vedeli. Až do neskorých deväťdesiatych rokov vychádzalo množstvo výskumov o Marse práve z dát Vikingu 1 a 2.

Sondy vtedy spravili niekoľko biologických výskumov, ktoré mali zistiť, či na Marse je, alebo niekedy bol život. Pôdu z Marsu miešali s roztokmi, ktoré by potvrdili existenciu mikroorganizmov.

Experimenty vtedy výsledky priniesli – rádioaktívny izotop mal byť vtedy dôkazom, že v pôde naozaj existuje život. Následné kontrolné experimenty nález nepotvrdili a NASA preto skonštatovala, že existenciu života na Marse síce nevyvracia, ale nevie ju ani potvrdiť.

Mohli nájsť život

Nový výskum dvojice vedcov z Arizonskej štátnej univerzity a Amerického národného inštitútu zdravia, publikovaný v odbornom časopise Astrobiology teraz naznačuje, že ľudia naozaj mohli objaviť život na Marse už pred 40-timi rokmi.