Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Pastier objavil nového titanosaura, ktorý cestoval cez Antarktídu

Predkom titanosaura prezývaného Wade umožnili klimatické zmeny presúvať sa medzi kontinentami.

Umelecké zobrazenie Savannosaura elliottorumUmelecké zobrazenie Savannosaura elliottorum (Zdroj: Travis Tischler/Australian Age of Dinosaurs Museum of Natural History)

WINTON, BRATISLAVA. Keď Austrálčan David Elliot v roku 2006 zaháňal svoje ovce, našiel na zemi malú kosť. Iní ľudia by ju možno rovno zahodili, prípadne vôbec nezdvihli, no Elliott nie je obyčajný pastier.

Okrem toho, že ovce pasie na motorke tiež založil aj múzeum venované dinosaurom. Nájdenú kosť preto vedel hneď rozpoznať - išlo o fosíliu z pravekého jaštera. Spolu so ženou a deťmi postupne našli ďalšie úlomky a podarilo sa im poskladať približne pätinu celej kostry.

Dinosaura, ktorý sa na svet pozeral z trojmetrovej výšky nazvali Wade. Vedci desať rokov po náleze zistili, že ide o nový druh titanosaura, ktorý na počesť Elliottovcov pomenovali Savannasaurus elliottorum. V štúdii zo žurnálu Scientific Reports tiež opisujú, že im tento objav pomohol zistiť, ako sa obrovské dinosaury rozšírili naprieč kontinentami.

Wade a Matilda

Wade patrí do skupiny sauropodov - veľkých bylinožravých dinosaurov s dlhými krkmi a malými hlavami. Patria do nich aj titanosaury, jedny z najväčších zvierat, ktoré kedy kráčali po Zemi.

Savannasaurus žil pred približne 95 miliónmi rokov a vážil približne 20 ton. Od hlavy po chvost meral 12 až 15 metrov a okrúhlym a hrubým telom pripomínal podľa časopisu National Geographic hrocha.

Práve nezvyčajná stavba tela robí z Wadea samostatný druh, preto je kľúčovým nálezom fosília jeho panvy. "Bola to jedna z najväčších nápovied, ktorá nám hovorila, že išlo o dva rozličné druhy titanosaura," vysvetľuje pre denník New York Times hlavný autor štúdie Stephen Poropat.

Paleontológ odkazuje na ďalší nový druh dinosaura, ktorého pozostatky tiež objavil Elliott. Aj vďaka jedinej lebke druhu Diamantinasaurus matildae vedci zistili, že sauropody sa museli dostať do Austrálie cez Antarktídu.

Ľadové mosty

Predkovia oboch Elliottových nálezov totiž pochádzajú z Južnej Ameriky. Pre sto miliónmi rokov už ale podľa BBC žili na celom svete. Rozšírenie obrovských jašterov umožnilo dávne usporiadanie kontinentov a menia sa klíma.

Keď pred asi 105 miliónmi rokov začali teploty na prapevnine Gondwana rásť, dinosaury zrazu mohli cestovať medzi kontinentam cez zamrznuté ľadové mosty v polárnych oblastiach. "Či už to bolo náhodou alebo cielene, niektoré z nich sa ocitli v Austrálii," povedal Poropat denníku The Guardian.

Podľa jeho slov to vedcom umožňuje lepšie spoznať faunu tých čias a presnejšie určiť evolúciu dinosaurov. "Môžeme skúmať ako ich ovplyvňovalo podnebie, poloha kontinentov, aj ako sa postupne vyvíjali," dodáva pre BBC.

doi:10.1038/srep34467

Téma: Klimatická zmena

Praveké príšery, Dinosaury, Antarktída

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Európska noc výskumníkov bude tento rok online

Čo zaujímavé je pripravené pre mladých a čo pre všetkých nadšencov vedy?

Európska noc výskumníkov bude prebiehať online