na motorke podstatne spríjemniť.
Jedným z najsľubnejších projektov sú "hry zo zadných sedadiel", ktoré vraj dokážu spoľahlivo zabaviť aj tie najneposednejšie deti. "Keď cestujete autom, svet okolo vás je zaujímavejší, ako býva okolie vášho domáceho počítača," vraví Oscar Juhlin. "Do hry sme sa preto rozhodli zapojiť aj prostredie, ktorým vaše auto práve prechádza."
Pri ceste autom drží hráč v rukách vreckový počítač alebo pokročilejší mobilný telefón, ktorý obsahuje GPS modul komunikujúci so satelitom a zároveň i jednoduchý kompas. Vďaka tomu prístroj vždy presne vie nielen to, kde sa nachádza, ale aj ktorým smerom je otočený. Samotná hra pozostáva z virtuálnych objektov umiestnených v skutočnom svete - skutočný je napríklad opustený dom pri ceste, hra k nemu pridá vymyslený príbeh o ježibabe, ktorá v ňom býva. Malý hráč tak nemôže byť len "prilepený k obrazovke", ale je nútený všímať si svet okolo seba. Dostane napríklad úlohu: čoskoro budeš prechádzať okolo duba, za ktorým je schovaný poklad, nesmieš ho minúť. Keď hráč skutočný strom zazrie, namieri naň svoj prístroj a virtuálny poklad sa objaví na displeji.
Podľa Juhlina deti mimoriadne silno reagujú na takéto príbehy zasadené do skutočného sveta a hra ich upúta napriek zatiaľ primitívnej grafike virtuálnych objektov zobrazovanej na miniatúrnych displejoch. Hru však zatiaľ možno experimentálne hrať len na dvojkilometrovom úseku v okolí štokholmskej univerzity, v ktorom už boli zasadené virtuálne postavy.
Čo počúvajú okoloidúci?
Vodičom Švédi pripravujú iné druhy zábavy. Experimentálny systém Soundpryer pozostávajúci z vreckového počítača prepojeného s Wi-Fi kartou v automobile umožňuje vodičovi počúvať nielen vlastnú hudbu, ale napojiť sa aj na CD prehrávač v autách, ktoré sa nachádzajú v jeho blízkosti. Ak sa v protismere objaví automobil vybavený rovnakým systémom, na displeji palubného počítača sa zobrazí jeho fotografia (tú do systému nahral jeho vodič) a stlačením jedného tlačidla si môže majiteľ do vlastného auta nahrať hudbu z druhého automobilu. "Zaujímavé však je, že väčšina ľudí ešte radšej vysiela svoju hudbu ostatným, než prijíma cudziu," hovorí Juhlin. Hoci na výmenu dát majú autá len pár sekúnd, prenos množstva megabajtov hudby podľa neho už nepredstavuje žiaden technický problém.
Oba projekty financované švédskou štátnou Nadáciou pre strategický výskum sú zatiaľ len v štádiu prototypov, ale Juhlin verí, že v budúcnosti budú dostupné ako bežné komerčné produkty - na vývoj pokročilejšej verzie interaktívnych hier pre automobily totiž získal Interaktívny inštitút grant aj z výskumných laboratórií Microsoftu.