Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Slnečná sústava sa rozrastá. Pluto má ďalšieho kamaráta

Objekt sa pracovne nazýva 2014 UZ224 a je druhým najvzdialenejším kozmickým objektom so stabilnou obežnou dráhou.

Koncept objektu v Kuiperovom páse.Koncept objektu v Kuiperovom páse. (Zdroj: ASA, ESA, G. Bacon (STScl))

BRATISLAVA. Kuiperov pás bol a stále je zdrojov mnohých významných astronomických nálezov poslednej dekády. Kozmické telesá, označované skratkou KBO (Kuiper Belt Objects), sú často veľké len niekoľko desiatok kilometrov.

Nájdu sa však aj také, ktoré sú svojimi rozmermi porovnateľné s Plutom, ako napríklad nový prírastok do našej slnečnej sústavy s názvom 2014 UZ224. Má priemer približne 530 kilometrov a obehnúť Slnko mu trvá okolo tisíc sto zemských rokov. Pre porovnanie, rok na Plute trvá 248 rokov.

Prečítajte si tiež: Pluto nie je také osamelé. Objavili novú trpasličiu planétu Čítajte

Temná hmota a vzdialené telesá

2014 UZ224 je od Slnka vzdialený asi štrnásť miliárd kilometrov, čo ho robí druhou najvzdialenejšou obežnicou so stabilnou obežnou dráhou. Potvrdenie jeho existencie a rozmerov trvalo astronómom dva roky.

Vedci sa však ešte nevedia zhodnúť, či je nálepka trpaslíčia planéta pre 2014 UZ224 správna. Jedno z kritérií je, aby bol objekt okrúhly, čo sa zatiaľ nepodarilo potvrdiť. Jeho objavitelia sa však domnievajú, že predmet s priemerom väčším ako štyristo kilometrov by mal byť okrúhly.

Za objavom stojí David Gerdes, profesor astrofyziky na Michiganskej univerzite, spolu s ďalšími kolegami v rámci projektu Dark Energy Survey . Program DES využíva špeciálnu kameru s teleskopom v observatóriu Cerro Tololo v Chile. Sústredí sa hlavne na skúmanie záhadnej temnej hmoty, rozširovaniu vesmíru a objavovaniu nových kozmických telies.

Deviata planéta

„Tieto objekty sú kozmické zvyšky po prvotnej hmote, z ktorej vznikla naša slnečná sústava. Študovaním ich distribúcie, obežných dráh, veľkostí a povrchových vlastností môžeme odhaliť viac o procesoch, ktoré stvorili našu slnečnú sústavu a vo výsledku aj nás,“ napísal v e-maily pre Universe Today David Gerdes.

Pohyb mnohých z týchto telies v Kuiperovom páse naznačuje možnú existenciu ďalšej, doposiaľ nenájdenej planéty veľkosti Neptúnu, prezývanej Deviata Planéta. Jej objavenie je jedna z hlavných motivácií pre skúmanie vzdialenejších oblastí vesmíru.

Deviata planéta, Slnečná sústava, Pluto, Trpasličie planéty, Planéty

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Mária Kolíková