SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Finančníci pomocou analytických nástrojov pozorne sledujú, čo sa deje na sociálnych sieťach. Ak zachytia správne signály včas, môžu nakúpiť akcie firiem skôr, ako ich cena začne rásť. Podobne sa správajú aj marketingové firmy a veľkí predajcovia.
Práve takéto analytické služby poskytuje firma Geofeedia, ktorá od Facebooku, Twitteru a Instagramu získala prístup k príspevkom na serveroch. Teraz sa ukázalo, že technológie, ktoré mali pomáhať firmám pri podnikaní, zneužila na špehovanie pre vládne agentúry.
Podľa BBC Geofeedia úzko spolupracovala s vládnymi agentúrami, aby pre ne vydolovala bez podozrenia dáta o kritických udalostiach. Organizácia ACLU zdokumentovala internú komunikáciu, pri ktorej sa hovorí o špehovaní podporovateľov a účastníkov protestu, ktorý sa udial v roku 2014 po vražde občana políciou.
Je zrejmé, že na pozadí prebehlo oveľa viac podobných akcií a nástroj, ktorý mal marketingovo zúročiť informácie zo sociálnych sietí, slúžil polícii ako skryté vrátka pre dolovanie dát. Facebook aj Twitter preto Geofeedii pozastavili prístup k systémom pre porušenie zmluvných podmienok.
Tak, ako sa pred časom ukázalo, že Yahoo slúžilo vládnym agentúram pre špehovanie e-mailovej komunikácie, podobná spolupráca existuje naprieč celým technologickým spektrom. Je preto naivné dúfať, že internetové súkromie skutočne existuje.