Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Veľkosť mozgu môže odhaliť záhadu zívania

Nová štúdia ukázala, že čím väčší má zviera mozog, tým dlhšie zíva.

Pokúste sa nezívať. Pokúste sa nezívať. (Zdroj: pixabay/CC)

BRATISLAVA. Je nákazlivé a často je pre ľudí znakom unudenia a únavy. Skutočnú podstatu zívania  vedci ešte neodhalili, majú ale niekoľko hypotéz. Jednu z nich podporuje aj najnovší výskum v odbornom časopise Biology Letters.

Ukázal, že čím väčší a vyvinutejší má cicavec mozog, tým dlhšie trvá aj jeho zívanie. Výskum robili pomocou videí na YouTube, na ktorých zívalo 29 cicavcov vrátane myší, mačiek, líšok, ježkov, mrožov, slonov a ľudí (jedno z videí, ktoré použili, nájdete na konci článku).

Človek, ktorý má zhruba 12-tisíc kortikálnych nervov zíval v priemere najdlhšie - okolo šiestich sekúnd. Približne rovnako dlho zívali aj africké slony, ktorých mozog má podobnú hmotnosť a množstvo kortikálnych nervov ako ľudský. Myši so svojím malým mozgom zívali okolo jeden a pol sekundy.

Štúdia svojimi zistenia podporuje dlhodobú hypotézu, že zívanie má významný vplyv na zvýšenie prietoku krvi do mozgu a jeho ochladenie. Takže čím väčší má cicavec mozog, tým viac ho potrebuje prekrviť a ochladiť a musí dlhšie aj zívať.

DOI: 10.1126/science.aah7379

Slušná občianska spoločnosť sa jednoducho musí brániť.

14. okt
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

PCR testy na Slovensku odhalili takmer 440-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 864 obetí.