Pred rokom, vývojárske štúdio ArenaNet (poväčšine bývalí zamestnanci Blizzard) predviedlo počas veľtrhu E3 2004 svoju prvotinu, Guild Wars. O tejto udalosti si môžete prečítať v našom preview. Revolúčnym krokom ArenaNet otvorili všetkým hráčom sveta pomocou klienta, ktorý mal iba 60Kb, brány do MMORPG fantasy sveta Tyrie. Hráči teda mali možnosť otestovať si hru rok pred vydaním, keď bola ešte iba v skorej alpha verzii. Odvtedy zaregistrovaným hráčom predviedli mnohé zmeny a nové funkcie hry počas beta víkendov na začiatku každého mesiaca. Ako hra vyzerá po roku od E3 a po piatich rokoch výroby? Dozviete sa v tejto recenzii.
Hra sa odohráva vo fantastickom svete, Tyrie po ktorom sa môžu hráči voľne pohybovať, plniť úlohy a bojovať. Toto všetko v prekrásnom fantasy prostredí, ale s jedným rozdielom - bez mesačného poplatku (Everqueste alebo World of Warcraft $15-20/mesačne). Guild Wars (GW) sa taktiež hrá doslova medzinárodne. Nie je tu niekoľko serverov pre rôzne kontinenty, ako býva zvyklosťou, ale iba jeden jednotný a pre všetkých. Hráč začína hru výberom svojho domáceho kontinentu, aby mohol hrať s ľudmi, čo sú k nemu najbližšie, ale ak chce, môže sa jednoducho v hre (bez zmeny kontinentu) prepnúť k medzinárodným hráčom. Ďalšou zaujímavou funkciou GW je automatické updatovanie hry počas hrania, takže nemusíte neustále sťahovať nové updaty a patche a môžete sa sústrediť len na hranie. Keď sa objaví väčšia chýba, GW vás odhlási z hry a požiada, aby ste sa opätovne prihlásili. Pri prihlasovaní sa na váš počítač natiahne záplata, ktorá problém vyrieši. Podobne sa updatujú nové oblasti, do ktorých vstupujete (s absenciou odhlasovania z hry).
Pohyb po takomto rozsiahlom internetovom svete býva často zdĺhavý proces, ktorý väčšinou viac unudí, než zabaví. V Guild Wars je vypracovaný zaujímavý systém, ktorý je schopný znížiť zaťaž hlavného serveru, ale pritom umožnuje oveľa väčšiu flexibilitu v pohybe. Hráč nie je neustále na jednej mape so všetkými hráčmi, ale chodí po špeciálnych regiónoch, ktoré sú rozdelené podľa toho, či je to misia, objaviteľná krajina alebo mesto. V mestách sa môžete stretávať s inými hráčmi, rozprávať sa a obchodovať. Tu sa dá aj vybrať, či chcete komunikovať iba s ľuďmi z vášho kontinentu alebo z celého sveta. V krajinke nestretnete žiadnych hráčov, ale môžete sa napríklad pohybovať so skupinkou hráčov (alebo najatých počítačových bojovníkov), ktorú ste si vytvorili v meste. Dosiahnete tým rovnaké podmienky pri boji a eliminujete kradnutie objektov alebo hranie s cudzími hráčmi. Misie sú veľmi podobné krajinkám, ale umožnujú väčšie bitky a posúvanie zaujímavého deja hry aj s monumentálnymi výbuchmi/ničením (inak nemožnými v iných MMORPG). Mapa sveta (viď obrázky) má na sebe všetky mestá a aktuálne misie, ktoré už hráčova postava navštívila a umožňuje im rýchly pohyb po celej Tyrii kliknutím na lokáciu.
GRAFIKA 9 / 10
Jedným slovom, prekrásna. Autori si naozaj dali záležať na detailoch a vypracovali tzv. post-effect filter, ktorý vyvoláva fantastickú atmosféru a vyhladzuje trochu aj obraz (akási alternatíva antialiasingu). Grafika pritom nevyžaduje veľmi silnú mašinu. Dnešný priemerný počítač by to mal bez problémov zvládať. Modely postáv síce nie sú na úrovni Doom 3 alebo Half-Life 2 ale obrovské množstvo objektov a postáv na obrazovke to kompenzuje. Pri pohľade do diaľky, engine hry vytvorí 2D textúry vzdialených objektov a scenérie, aby nemusel renderovať do veľkých vzdialeností (ako napr. Far Cry). Hráč môže obdivovať zničené púšťnaté oblasti, mystické prímorské mestečká, sopečné súostrovie a mnohé iné prostredia. Niektoré krajinky sú dokonca také pekné, že by sa dali použiť ako pozadie na plochu. Jediná vec čo hre musím vytknúť je, že má niekedy problémy s nasmerovaním hráča presne na nepriateľa a niekedy hráč vystrelí do úplne iného smeru, ale pritom trafí. Po chvíli sa problém napraví, ale niekedy to narúša atmosféru.
INTERFACE 10 / 10
Kedy ste naposledy chceli premiestniť objekty na interface hry? Predpokladám, že nedávno. GW má kompletne nastaviteľný display, takže si môžete doslova každý objekt premiestniť a zmenšiť/zväčšiť podľa vaších predstáv. Objekty a zbrane si ukladáte do batôžkov rôznych veľkostí a rozmerov (môžete v nich prenášať rozdielny počet objektov). Všetky menu sú prehľadné aj s minimálnymi znalosťami angličtiny by ste nemali mať problém. Nenachádzajú sa tu nadbytočné údaje ako v iných, najmä hardcore, MMORPGčkach (Everquest, Dark Age of Camelot ). Ovládanie hry je tiež dobre integrované do intefaceu hry. Hráč sa pohybuje a vykonáva akcie pomocou funkčných kláves WSAD alebo pomocou myši (skoro úplne klasické ovládanie MMORPG). Všetko čo sa na obrazovke a v boji deje, je zobrazené na obrazovke vo forme obrázkov textu, takže nikdy nemám pocit, že som stratený v rôznych menu počas boja.
HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Guild Wars má naozaj jedinečnú hrateľnosť a žánrové zaradenie do MMORPG je prehnané zovšeobecnenie. Dokonca aj sami autori popierajú, že to je MMORPG. Hrateľnosťou by sa skôr dala nazvať akčnou RPG, hranou cez internet s podobným bojovým systémom ako Diablo II. Zbieranie surovín a následné varenie/skladanie tu neexistuje. K dispozícii sú síce remeselnícke materiály, ale hráč nemusí tráviť dlhý čas samotným tvorením zbraní/brnenia a jednoducho si ich dá za nízky poplatok urobiť NPCčkam. Hráči sa potom môžu viac sústrediť na samotný boj. Ten samozrejme prebieha v reálnom čase, buď proti počítačovým protivníkom alebo medzi hráčmi a klanmi. Tie nazývajú guildy a hrajú kľúčovú úlohu medzi hráčmi. Každý klan má svoju vlastnú klubovňu a plášt s vlastnými farbami a logom. Výhra v hocijakom boji závisí na vašom výbere skúseností pred samotným bojom a na vašej šikovnosti. Do každej misie/arény (hrač vs hráč) vchádzate iba s ôsmimi skúsenosťami a kúzlami, ktoré si vyberiete v mestách.
Výber skúseností závisí na vašom povolaní. Povolaní je šest: Warrior (bojovník), Ranger (lukostrelec), Elementalist (kúzelník elementov), Monk (mních), Mesmer (mesmerista/hypnotista) a Necromancer (kúzelník zla/nemrtvých). GW dovoľuje každému hráčovi mať postavu s dvoma povolaniami, čim umožňuje množstvo kombinácií skúseností a kúziel (každé povolanie ich má 150). Každý hráč je teda vo svojom štýle boja jedinečný.
MULTIPLAYER 10 / 10
Celá hra prebieha cez internet, takže neustále ste v kontakte s inými hráčmi. Veľký dôraz je kladený na klany, takže hráč sa rýchlo dostane do komunity hráčov, ktorí mu štýlom boja vyhovujú. Dobre zohratý tím v misiách aj v arénach sú kľúčom k úspechu a skoro všetky misie sa nedajú prejsť bez pomoci živých spoluhráčov. V tejto sekcii by sa dalo spomenúť aj to, že hra beží v pohode aj na 56KB a 128KB modeme, a to je v súčastnosti v prípade online multiplayerovej hry fakt zvláštnosť.
ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Zvuk je asi najslabšou stránkou hry. Efekty sú príliš štandardné a neoriginálne. Väčšina úderov vydáva ten istý (alebo podobný) zvuk a ak je kúzlo troška dlhšie, spustí sa len dlhšia variácia krátkeho kúzla. Určite by som privítal detailnejšie a "farebnejšie" zvuky v tejto hre. Nemôžem povedať, že tých efektov tu je málo, ale sú roztiahnuté cez celý kontinent hry, takže variabilita tu až taká veľká nie je.
HUDBA 9 / 10
Prekrásna. Skadatelia hudby si dali naozaj záležať, aby vyvolali tu správnu atmosféru. Ambientné zvuky spojené s tichou hudbou v pochmúrnych katakombách alebo orchestrálna hudba na rozsiahlych zelených pláňach spolupracujú s grafikou na dotvorenie prostredia a vdýchnutia života do hry.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Nepriatelia, počitačovo ovládaní spoluhráči a iné NPC postavy sa pohybujú a útočia efektívne a spoločne sa útokmi a kúzlami dopĺňajú. Niekedy sú porovnateľné so živými hráčmi. U povolania ranger môže mať hráč aj zvieratko, ktoré zaň bojuje. Zviera je dosť inteligentné a väčšinou sa nehrnie do boja, ktorý isto prehrá. Jediné sklamanie v hre je, že niektoré postavy v mestách, s ktorými môžete hovoriť, sa skoro vôbec nepohybujú a pripomínajú sochy. Určite by som privítal, keby sa postavy, ako napr. farmári, aspoň troška pohybovali.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Guild Wars je naozaj jedinečná hra. Určite privedie množstvo hráčov do herného sveta online PRG. So skvelou hrateľnosťou, zaujímavými bojmi, jednoduchým ovládaním, nízkym internetovým nárokom (min. 56KB) a hlavne kvôli nulovým mesačným poplatkom by mohol Guild Wars nahradiť dokonca aj World of Warcraft. Musím poznamenať, že GW majú byť neustále vylepšované a súčasný obsah je iba dočasný, o niekoľko mesiacov bude úplne iný. Revolúcia v žanri MMORPG sa začala!