SME

National Geographic a IBM pomocou génov odhalia migráciu ľudstva

National Geographic Society a IBM dnes odštartovali prelomový výskum, ktorý bude stopovať migračnú históriu ľudských rás. Génografický projekt postavený na päťročnom výskumníckom partnerstve bude používať dômyselnú laboratórnu a počítačovú analýzu DNA zís

kanej od stoviek tisícov ľudí, vrátane domorodcov a širokej verejnosti, aby zmapoval ako bola zaľudňovaná zem.

Tím vedcov z celého sveta a IBM výskumníkov pod vedením PH. D. Spencera Wellsa, bádateľa z National Geographic bude zbierať genetické vzorky, analyzovať výsledky a pripraví správu o genetických koreňoch moderných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S finančnou podporou nadácie Waitt Family Foundation vytvoria vedci 10 centier na celom svete a preštudujú viac ako 100000 DNA vzoriek pôvodných obyvateľov. Projekt by mal prezradiť množstvo detailov o histórii globálnej migrácie ľudstva a priniesť nové súvislostí a rozdiely, ktoré vytvorili ľudské rasy. Výsledná verejná databáza bude obsahovať jeden z najväčších súborov ľudských populačných genetických informácií ktoré boli kedy zozbierané a bude slúžiť ako neoceniteľný zdroj pre genetikov, historikov a antropológov.

SkryťVypnúť reklamu

Všeobecná verejnosť sa bude môcť na génografickom projekte zúčastniť zakúpením sady, ktorá im umožní aby sa ich vlastné výsledky stali súčasťou databázy. Jednotlivci si budú môcť po prihlásení na nationalgeographic.com prezrieť proces svojej vlastnej migračnej histórie, ako aj výsledky celkového výsledku.

Vedci z IBM Computational Biology Center, jedného z najpoprednejších vedeckých výskumných centier na svete použijú pokrokové analytické technológie a techniky triedenia dát pre interpretáciu vzoriek a objavenie nových modelov a spojení v rámci získaných dát. IBM poskytne aj kľúčové IT znalosti a infraštruktúru, ktorá bude spravovať stovky tisíc genotypových kódov ktoré budú v rámci génografického projektu analyzované.


Genografický projekt s skladá z troch kľúčových súčastí:

SkryťVypnúť reklamu

• Výskumu v teréne – Zber DNA vzoriek a výskum v teréne medzi domorodým obyvateľstvom sú základom projektu. Krvné vzorky domorodých populácií, ktorých DNA obsahuje kľúčové genetické znaky ktoré zostali relatívne nezmenené stovky generácií sú spoľahlivým indikátorom dávnych migračných modelov. Wells a konzorcium vedcov z prominentných medzinárodných inštitúcií budú viesť výskum v teréne a laboratóriách. Medzinárodná poradná komisia bude dozerať na výber domorodých populácií pre testy, ako aj na dodržiavanie striktného vzorkovania a prieskumné protokoly.

• Účasti verejnosti a kampani o porozumení – Verejnosť sa môže zúčastniť kúpou sady účastníka (v USA za 99,95 dolárov) a odoslať ich vlastné tampónové vzorky, čo im umožní sledovať celkový postup na projekte, ako aj zistiť niečo o ich vlastnej migračnej histórii. Tieto osobné výsledky budú bezpečne a anonymne uložené, aby sa zaistilo súkromie účastníkov. National Geographic a IBM budú pravidelne informovať verejnosť a vedeckú komunitu o zisteniach ktoré projekt priniesol prostredníctvom webu (www.nationalgeographic.com/genographic) a ostatných mediálnych platforiem spadajúcich pod National Geographic. Televízny program „Hľadanie Adama“ bude v USA odvysielaný v sérii na National Geographic Channel Explorer. Verejná účasť môže byť v niektorých krajinách obmedzená napríklad v Číne či Indii. Export genetického materiálu si tu vyžaduje vládne povolenie. Génografický projekt bude spolupracovať i so zodpovednými úradmi, aby bola dosiahnutá najširšia možná účasť verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu

• Génografického projektu – Výťažok z predaja génografických účastníckych sád pomôže financovať budúce výskumy a projekty, ktoré bude stavať na zameraní National Geographic a na svetové kultúry. LEGACY projekt bude podporovať vzdelávanie a zachovanie kultúry medzi zúčastnenými domorodými skupinami.

Môžeme sa teda tešiť na novinky, ktoré tento rozsiahly prieskum prinesie. Možno zistíme, že sme kedysi boli keltami, či sme pricestovali z úplne inej časti zeme ako si myslíme. Štúdie o minulosti sú vždy plné prekvapení.

Autor: ibm

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší 1
Asteroid 2024 YR4 zachytený Webbovým teleskopom.

Objekt je doteraz najmenší, aký Webbov teleskop zameral.


TASR 1
Ilustračná snímka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


4
Misia Fram2 je pomenovaná po nórskej prieskumnej lodi.

Kapsula za pomoci padákov dosadla do vôd Tichého oceánu.


TASR

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 036
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 884
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 082
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 861
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 154
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 768
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 474
SkryťZatvoriť reklamu