SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Podcenili používateľov a trh. Ikonická značka je mŕtva

BlackBerry je dôkazom, že aj tí najlepší musia správne a hlavne včas reagovať na svoju konkurenciu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: PIXABAY/CC)

Písal sa rok 1984, keď dvojica študentov založila firmu s názvom Research in Motion. Mike Lazaridis a Douglas Fregin ale nemali na začiatku žiadnu predstavu, ktorá by ich hneď vystrelila medzi uznávané spoločnosti.

Nápady a vedomosti im napriek tomu nechýbali, veď Mike Lazaridis si už ako štvorročný sám poskladal fonograf a v dvanástich rokoch už prečítal každú jednu vedeckú knihu, ktorú mala v ponuke knižnica mesta Windsor.

Univerzitu nedokončil

Mikove úspechy a vynálezy neboli len jeho tajným koníčkom, vďaka jednému z nich si napríklad zaplatil školné na celý prvý rok univerzity. Štúdium nakoniec prerušil. Dôvodom bola zmluva so spoločnosťou General Motors, aká sa neodmieta.

SkryťVypnúť reklamu

Prvých pár rokov firma zarábala len na občasných lokálnych projektoch, prelom nastal až v roku 1989. Kanadská telefónna spoločnosť Rogers mala nevyužitú bezdrôtovú sieť a RIM vedomosti.

Spolupráca nebola pre RIM výhodná len finančne, hlavným prínosom boli neoceniteľné informácie vrátane spolupráce s firmou Ericsson. Lazaridis a jeho kolegovia nakoniec vedeli o sieti Rogersu viac, než samotní majitelia.

V roku 1990, teda len šesť rokov po založení, prekročil ročný príjem hranicu jedného milióna dolárov. Na firmu začínajúcu od nuly a bez známostí slušný výsledok.

Neznámy e-mail

Dnes bez neho nedokážeme existovať, no pred vyše dvadsiatimi rokmi mal email len zanedbateľný zlomok našej populácie. Lazaridis správne odhadol jeho dôležitosť a mal nápad preniesť emailovú komunikáciu z počítačov do rúk ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom neboli peniaze a ani nápady, chýbalo technologické riešenie v podobe malých a dostatočne výkonných čipov. Prvé prototypy založené na dostupných riešeniach boli veľké, neforemné a pocit z ich používania bol skôr negatívny.

Východisko ponúkla spoločnosť Intel, ktorá dnes profituje hlavne z procesorov určených pre počítače a servery. Výsledkom malo byť zariadenie ktoré sa zmestí do dlane, bude sa na ňom dať pohodlne písať a pre napájanie poslúžia dve tužkové batérie.

Po ďalšom roku vývoja a študovania návykov pri písaní správ sa na trh konečne dostal jeden z prvých interaktívnych pagerov - Inter@ctive Pager 900. Na dnešné pomery škaredé, veľké a nepraktické zariadenie.

O tom, že je návykové byť zastihnuteľní 24 hodín denne už vedeli, zostávalo len vyrobiť zariadenia, ktoré budú chcieť používať milióny biznismenov po celom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebovali mobilnú sieť

Inžinieri z Intelu nakoniec vytvorili malý a výkonný čip, ktorý umožnil prácu na skutočne kompaktných mobilných zariadeniach.  Jediné čo firme chýbalo, bola mobilná sieť, schopná využiť všetky vymoženosti novej platformy.

Budúcnosť firmy RIM závisela len na tom, ako sa jej šéfovi podarí presvedčiť telekomunikačného giganta BellSouth. Jeho nevyužitá sieť bola jedinou záchranou. Ak by sieť predali, RIM by nemal dostatok financií na vybudovanie tej vlastnej.

Rok 1997 bol nakoniec pre Lazaridisa úspešný, BellSouth svoju sieť nepredal a zároveň vytvoril objednávku na zariadenia v hodnote 60 miliónov dolárov. Pre dosiahnutie svojho cieľa firma nakoniec ani nepotrebovala plne funkčný prototyp.

Intel vyrábal čipy, BellSouth mal na starosti mobilnú sieť a firma musela vyriešiť posledný problém - marketing. S výrazne obmedzeným rozpočtom nakoniec vymenili klasickú printovú a televíznu reklamu za modernejšie riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Do terénu vyrazilo niekoľko pracovníkov, ktorí oslovovali známe osobnosti, hercov a technologických nadšencov. Zadarmo im rozdávali zariadenia s predplatenými službami, pričom firme stačila aj pasívna propagácia.

BlackBerry

Ikonický názov nevznikol náhodou, dôvodom bol nezvyčajný dizajn kláves pri jednom z pokročilých modelov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4B7B na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4B7B na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Apple, Práca, iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Neprehliadnite tiež

Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Sonda OSIRIS-REx.