Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Na Slovensku objavili neviditeľného drobného zabijaka

Mikroskopický svet ukrýva veľa tajomstiev. Na prvý pohľad neviditeľné organizmy majú veľa spoločného s inteligentnými predátormi.

Nálevník Parentocirrus hortualis.Nálevník Parentocirrus hortualis. (Zdroj: PRIF UK)

T akmer každé nahliadnutie do sveta jednobunkových organizmov prináša niečo nové.

Živá bunka je zložitý dynamický systém a nie je to inak ani v prípade jednobunkovcov. Tento na prvý pohľad pomerne jednoduchý organizmus je schopný vykonávať všetky procesy a funkcie potrebné pre život.

A hoci ide len o jednu jedinú bunku, efektivitou prežívania nezaostáva za mnohobunkovými organizmami.

Život v kvapke vody

Jednobunkovce (Protozoa alebo Protista) sú všade okolo nás a tvoria obrovskú skupinu organizmov od meňaviek, rôznych bičíkovcov až po rozmanitú skupinu nálevníkov. Napriek svojim väčšinou malým rozmerom majú tieto organizmy v prírode veľký význam.

Tvoria základ vývoja rastlinnej aj živočíšnej ríše. Mnohé sa podieľajú na vzniku hornín, sú dôležitou súčasťou potravných reťazcov a niektoré slúžia ako modelové organizmy pre široký vedecký výskum, napríklad v medicíne, potravinárstve či poľnohospodárstve.

O existencii jednobunkových organizmov sa ľudstvo dozvedelo až po objavení prvého mikroskopu. Za prvotný údaj bádania v protistológii (náuka o jednobunkových živočíchoch a rastlinách) však možno považovať rok 1676.

Holandský obchodník a vedec Anthony van Leeuwenhoek, nazývaný aj otec mikrobiológie, objavil početné animacula (malé zvieratká) v kvapke dažďovej vody, ktoré teraz poznáme pod názvom nálevníky.

Nielenže ich pozoroval, ale ich aj nakreslil a opísal. Nálevníky patria medzi najvyššie organizované jednobunkovce a v súčasnosti sú predmetom mnohých štúdií. Tešia sa neustálej pozornosti renomovaných vedcov i laických bádateľov.

Jednou z oblastí výskumu je skúmanie rozmanitosti potravných stratégií, ktorá výrazne konkuruje aj škále potravných správaní vyšších živočíchov.

V jednote je sila

Nálevníka Parentocirrus hortualis objavil na území Slovenska len nedávno vedecký tím z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského pod vedením Evy Tirjakovej.

Pohľad do mikroskopu vedcov prekvapil a pozornosť zaujal predovšetkým unikátny typ správania sa tohto jednobunkového organizmu.

Poslanec Štefan Kuffa (ĽSNS) považuje homosexuálov za chorých ľudí.

Najlepšia vláda v dejinách sa dopracovala až sem.

Olivia Newton-John v muzikáli Pomáda.

Rakovinu mala trikrát, v pondelok jej podľahla.

Rakúšanka Marita Kramerová ovládla celkové hodnotenie skokov na lyžiach v sezóne 2021/2022.

Lyžiarske veľmoci kritizujú rozhodnutie poľského zväzu.

Nikola Baďová 5 h
Žena kráča okolo krátera, ktorý spôsobila ruská raketa po dopade v meste Bachmut.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

Vývoj syntetického embrya až do ôsmeho dňa (vpravo dole). Má zárodky orgánov - bijúce srdce i mozog.

Videli biť myšacie srdce.

Rozhovor s výskumným riaditeľom CEMEA.