SME
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Nemci vyskúšajú prvé osobné vlaky na vodíkový pohon

Nová osobná preprava bude mať nulové emisie.

(Zdroj: ILustračné/alstom.com)

BERLÍN, BRATISLAVA. Netradičné elektrovlaky sa chystajú Nemci nasadiť na Saskom vidieku, chcú v praxi vyskúšať prepravu s nulovými emisiami. Kým elektromotor bude poháňaný Li-Ion akumulátormi, zdrojom energie bude palivový článok.

Palivo v ňom bude vodík, ktorý sa v článku zlúči z kyslíkom z ovzdušia pri vzniku pary. Tá bude jediným vedľajším produktom, ktorý sa pri preprave dostane do okolitého prostredia.

Železničné súpravy Coradia iLint vyrába francúzska firma Alstom, ktorá má Nemcom dodať 14 vlakových súprav. Prvá z nich bude premávať na trase Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven, s prevádzkou by mali začať v decembri budúceho roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemecké železnice chcú v ostrej prevádzke odhaliť potenciál technológií hneď po tom, ako sa im podarí dokončiť všetky certifikačné procesory. Na železniciach v krajine premáva v súčasnosti viac ako 4000 lokomotív, ktoré pre svoj pohon používajú naftové motory.

O technológiu elektrolokomotív s vodíkovým palivom prejavili podľa magazínu Science Alert záujem aj v Holandsku, Nemecku a Nórsku. Na dennú prevádzku jedného vozu sa počíta s 94-kilogramovou náplňou vodíka, pričom dojazd je približne 800 kilometrov. Lokomotíva je schopná dosiahnuť na trati rýchlosť do 140 kilometrov za hodinu.

Vlaky s vodíkovým a hybridným pohonom už nejaký čas existujú, doposiaľ sa však používali výhradne v priemyselných aplikáciách a pri preprave surovín. Odteraz by nová, úsporná technológia mala vstúpiť aj do osobnej prepravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodík sa najčastejšie vyrába z dreva alebo fosílnych palív. Využíva sa pri tom ich premena na metán, z ktorého je možné oddeliť uhlík a vodík na dve samostatné zložky. Elektrolýza vodíka z vody je ekonomicky a energeticky nevýhodná.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Výskumný pracovník kráča okolo plášta s logom nemeckej biofarmaceutickej výskumnej spoločnosti CureVac v nemeckom meste Tübingen.

CureVac testoval, keď sa šírili početné mutácie.


18. jún
Technologický podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší 20 h