Mikróby na "elektrickom kresle" vyrábajú z biomasy viac vodíka

Americkí odborníci zostrojili palivový článok, v ktorom elektricky stimulované mikróby bez potreby kyslíka priamo z biomasy produkujú štvornásobok vodíka ako pri bežnom kvasení.

Hong Liu (vľavo) a Bruce Logan nad novým palivovým článkom.

FOTO - GREG GRIECO

Hong Liu a Bruce Logan z Pennsylvánskej štátnej univerzity so Stephenom Grotom z firmy Ion Power (obe USA) nový článok opísali v online vydaní časopisu Environmental Science and Technology. Vodík v ňom možno vyrábať nielen z bežnej sacharidovej biomasy, ale takmer z hocakej biologicky degradovateľnej rozpustenej organickej látky, teda aj z odpadových vôd komunálneho, poľnohospodárskeho a priemyselného pôvodu. A súbežne ich čistiť.

Akokoľvek je to čudné, odpadových vôd nie je toľko, aby sa tento proces stal základom globálnej vodíkovej energetiky. Môže sa však stať významným doplnkovým zdrojom a navyše znížiť prevádzkové náklady čistiarní odpadových vôd.

Produkciu vodíka pri bežnom bakteriálnom kvasení v súčasnosti limituje "fermentačná bariéra". To znamená, že bez dodatočnej energie dokážu baktérie premeniť sacharidy iba na obmedzené množstvo vodíka a organické koncové produkty, ako sú kyseliny octová a maslová. No spomenutú bariéru možno preskočiť malou elektrickou stimuláciou baktérií (napätím iba 0,25 voltu - na porovnanie batéria pre mobil zvyčajne dodáva 6 voltov). Koncové produkty sa tak môžu premeniť na oxid uhličitý - a čo je hlavné - na ďalší vodík.

Bádatelia použili v zásade ten istý mikrobiálny palivový článok, ktorý vyvinuli pre čistenie vody a výrobu elektriny. Na produkciu vodíka ho upravili tak, že zabránili prístupu kyslíka a dodali neveľké množstvo elektriny. Nový pozoruhodný článok nazvali BEAMR (BioElectrochemically-Assisted Microbial Reactor). Spotrebúva iba asi desatinu elektriny potrebnej na výrobu vodíka elektrolýzou vody. Dokazuje, že palivový vodík, trebárs pre ekologicky čistú dopravu, možno efektívne získavať z obnoviteľných zdrojov. (urb)