SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Výrobcovia televízorov klamú. Spotreba môže byť až dvojnásobná

Na energetických štítkoch by bola pravda iba vtedy, ak by ste sa uspokojili so zlým obrazom.

(Zdroj: PIXABAY/CC)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Ak stojíte pred kúpou nového televízora, nemali by ste sa príliš spoliehať na údaje o spotrebe, ktoré uvádza výrobca na štítkoch.

Analýza ukázala, že skutočná spotreba môže byť v porovnaní s udávanou až dvojnásobná.

Úsporné úskoky

Merania uskutočnila americká organizácia NRDC, pričom pri svojej metodike sledovala správanie televízora pri rôznych druhoch obsahu a používateľských nastaveniach.

Odborníci zistili, že výrobcovia televízorov používajú najrôznejšie úskoky, aby ich modely pôsobili úspornejšie ako v skutočnosti sú.

SkryťVypnúť reklamu

Pri certifikácii sa na televízoroch v USA i Európe zobrazuje 10-minútové štandardizované video, ktoré svojou rôznorodosťou simuluje rôzne druhy obsahu. Výsledok merania spotreby má priniesť akúsi optimálnu, strednú hodnotu. Pre tento test sú televízory svojimi predvoľbami vyladené.

Stačí jeden klik

V skutočnej prevádzke však podľa BBC televízor vykazuje odlišné spotreby a neraz stačí drobná zmena, aby sa z úsporného či vyrovnaného režimu zobrazenia prepol do energeticky náročnejšieho.

Stačí jediný klik na diaľkovom ovládači pre zmenu jasu a všetky úsporné režimy sa automaticky vypnú.

Televízory sa chvália pokrokovými technológiami, ktoré analyzujú scénu na obrazovke a v závislosti od nej prispôsobujú zobrazovanie tak, aby bolo úsporné.

Účinnosť technológií je však slabá. Navyše nedáva zmysel osadiť televízor kvalitným zobrazovacím panelom a zhoršiť kvalitu obrazu iba preto, aby bol úspornejší.

SkryťVypnúť reklamu

Firmvér je preto nastavený tak, aby sa úsporné režimy vypli a používatelia sa mohli tešiť z kvalitného obrazu bez toho, aby mali výčitky svedomia pre vysokú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu