Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Fajčenie ovplyvní ľudskú DNA až na tridsať rokov

Ak človek prestane fajčiť, väčšina genetických stôp zmizne. Niektoré však zostanú v tele dlhodobo.

(Zdroj: Ilustračné foto - SITA/AP)

BRATISLAVA. Keď nepomáhajú odporúčania lekárov, varovné nápisy na cigaretových škatuľkách a značne neestetické obrázky zdravotných komplikácií, prichádza na scénu epigenetika – vedný odbor, ktorý skúma zmeny v genetickej informácii.

Tuhí fajčiari majú totiž nový dôvod na to, aby skoncovali so svojím nezdravým zlozvykom. Najnovšie zistenia hovoria, že fajčenie zanecháva dlhodobé stopy v DNA. Uverejnili ich v odbornom časopise Circulation: Cardiovascular Genetics.

Dlhodobé zvyšky

Že fajčenie spôsobuje genetické zmeny, vedeli vedci už dávno. Teraz však ukázali, ako dlho tieto zmeny v tele človeka skutočne vydržia. Niektoré stopy z génov fajčiarov nezmiznú ani po tridsiatich rokoch, čo s fajčením skoncujú. Väčšina génov sa však dokáže obnoviť už do piatich rokov po poslednej cigarete.

„Hoci naše výsledky zdôrazňujú dlhodobé zvyškové účinky fajčenia, dobrou správou je, že čím skôr prestanete fajčiť, tým lepšie sa bunky zregenerujú,“ uviedla v tlačovej správe Národného inštitútu environmentálnych zdravotných vied autorka štúdie Stephanie Londonová.

Genetické zmeny porovnávali takmer u 16-tisíc dobrovoľníkov – niektorí z nich boli fajčiari, ďalší bývalí fajčiari a ostatní nikdy nefajčili. Zmeny, ktoré objavili nenastanú v genetickom kóde, vplývajú však až na tretinu známych ľudských génov.

Dokážu ovplyvniť to, ako sa niektoré gény zapnú a ako sa genetická informácia premieňa na bunkovú štruktúru alebo funkciu.

Neohrozujú len seba

Fajčenie spôsobuje množstvo zdravotných problémov – viaceré druhy rakoviny, ochorenia kostí, pľúc, tráviaceho systému ale aj srdca – nie je preto prekvapením, že za tým stoja práve genetické zmeny, hovorí v tlačovej správe vedecký poradca z Americkej pľúcnej asociácie Norman Edelman.

Fajčiari však nemenia iba svoju DNA. Ženy, ktoré fajčia počas tehotenstva, môžu spôsobiť epigenetické zmeny aj nenarodenému plodu. Deti týchto matiek majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú mať nízku pôrodnú hmotnosť. Taktiež je väčšia šanca, že budú mať v dospelosti problémy s návykovými látkami. Naznačil to výskum z roku 2014 v žurnále Environmental Health Perspectives.

Odhalenie genetických stôp fajčenia môže podľa Londonovej pomôcť pri vývoji diagnostických testov, ktoré dokážu odhaliť, či človek niekedy fajčil. „Nikto nepovie, že fajčí, ak to nie je pravda. Fajčiari však v tejto otázke zvyknú klamať. Takýto test by nám pomohol odhaliť pravdivé signály,“ dodáva Londonová.

DOI: 10.1161/CIRCGENETICS.116.001506

Téma: Fajčenie

Gény a genetika, Závislosť, DNA

Autorská strana Samuela Marca

Správa o stave republiky: Vládnu nám Fekišovce (píše Samo Marec)

Mali plné ústa rečí o boji proti papalášom, ale pri prvej príležitosti sa sami papalášmi stali.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár a premiér SR Igor Matovič počas brífingu po spoločných raňajkách s prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou v Prezidentskom paláci.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Čas na zadné dvierka

Právny štát sa odkladá. Poľsko a Maďarsko zrejme prinútia Úniu k ústupu.

George Clooney vo filme The Midnight Sky, ktorý aj sám režíroval.

Pohľad na nočnú oblohu pri teleskope VLT v Čile. Zelenú žiaru pri horizonte spôsobuje svetelné žiarenie atmosféry, zvané aj airglow.