SME

Farmári a námorníci. Vedci zistili, ako mačky ovládli svet

Najrozsiahlejšia analýza mačacej DNA skúmala 209 mačiek, niektoré mali až 15-tisíc rokov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: PIXABAY/CC)

BRATISLAVA. Pred biblickou potopou neexistovali podľa hebrejskej legendy žiadne mačky. Keď sa na Noemovej arche premnožili myši, Boh odporučil Noemovi udrieť leva do tváre. Lev si kýchol a z jeho nozdier vystrelili dve mačky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V skutočnosti pôvod domácich mačiek nepoznáme napriek tomu, že sú obľúbenými spoločníkmi ľudí už niekoľko tisíc rokov.

Zatiaľ najrozsiahlejší výskum mačacej DNA naznačil, že svet ovládli v dvoch vlnách. Výsledky prezentovali začiatkom mesiaca na 7. medzinárodnom sympóziu biomolekulárnej archeológie.

SkryťVypnúť reklamu

Vedci skúmali mitochondriálnu DNA (dedí sa iba z materskej línie) 209 mačiek z viac ako 30 nálezísk z Európy, Blízkeho východu a Afriky. Najstaršie pozostatky mali 15-tisíc rokov, najmladšie pochádzali z 18. storočia nášho letopočtu.

Prvé veľké rozšírenie mačiek (z Blízkeho východu na východné pobrežie Stredozemného mora) priniesli prvé farmárske komunity. Zásoby obilia lákali hlodavce, ktoré prišli loviť divé mačky. Ľudia si uvedomili ich prínos a začali ich zdomácňovať.

Druhú vlnu majú na svedomí potomkovia posvätných egyptských mačiek. Námorníci ich opäť na lodiach využívali, aby zabránili premnoženiu hlodavcov.

Mačky sa takto dostali do Eurázie a zvyšku Afriky. Rovnakú DNA dokonca našli aj v pozostatkoch vikinského sídla na severe Nemecka.

SkryťVypnúť reklamu

"Štúdia má mnoho zaujímavých pozorovaní. Vôbec som nevedel, že existovali vikinské mačky," povedal pre časopis Nature populačný genetik Pontus Skoglund. Viac poznatkov o domestifikácii mačiek by podľa jeho slov mohla priniesť analýza takzvanej jadrovej DNA.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu