Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Vznik Mliečnej cesty ukázal, kam zmizli tisícky galaxií

Rozsiahly model ukázal, že doteraz vedci nezanedbávali tmavú hmotu, ale hviezdne explózie.

Načítavam video...

Najprv dajú počítačom zložité zdrojové kódy o základných fyzikálnych vlastnostiach a popíšu mu z čoho je zložený vesmír. Nezabudnú na plynný vodík a tmavú hmotu. Počítače potom urobia simuláciu, ktorá dokáže odhaliť, ako vznikal vesmír a jednotlivé objekty v ňom. Jeden počítač by ju robil až 80 rokov.

Tentoraz vedci skúmali vznik Mliečnej cesty. Nová simulácia im pomohla odhaliť aj to, prečo sa v okolí našej galaxie nenachádzajú tisícky malých galaxií tak, ako predpovedali doterajšie modely. Objavili sme ich len tridsať.

Doteraz si vedci mysleli, že je to preto, že dobre nerozumieme tmavej hmote. V skutočnosti však pri simuláciách zabudli na niečo úplne iné – hviezdne explózie. Ukazuje to nová štúdia, ktorú uverejnili v odbornom časopise Astrophysical  Journal Letters.

Supernovy, výbuchy masívnych hviezd, výrazne vplývajú na svoje okolie. Pri explózii sa tvoria vetry, ktoré dramaticky ovplyvňujú trpaslíčie galaxie – odfúknu z nej hviezdy aj plyny a malá galaxia sa nemôže ďalej vyvíjať, vysvetľuje v tlačovej správe Kalifornskej technickej univerzity vedúci výskumu Andrew Wetzel.

Kým dokončili rozsiahlu simuláciu, prešlo 700-tisíc jednotiek času centrálnej procesorovej jednotky – merajú sa v sekundách. Na výpočet použili až 2000 počítačov. Keby mal výpočet robiť iba jeden počítač, trvalo by mu to až 80 rokov.

Načítavam video...

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.