V mozgu objavili bunku škodoradosti, máme ju všetci

Keď sa učíme na chybách iných ľudí, v mozgu sa aktivujú špeciálne neuróny.

Najľahšie je učiť sa na chybách ostatných. Najľahšie je učiť sa na chybách ostatných. (Zdroj: Pixabay/CC)

BRATISLAVA. Človek sa najlepšie učí na vlastných chybách. V povahe ľudí je však zakódovane aj to, že nechceme robiť takmer žiadne chyby. Príjemnejšie je, ak pozorujeme omyly ostatných a naučíme sa ich nikdy nezopakovať.

Za touto aktivitou stoja špeciálne neuróny, ktoré sa aktivujú vždy, keď pozorujeme pri činnosti niekoho iného. Objavili ich vedci z kalifornskej univerzity UCLA a výsledky uverejnili v žurnále Nature Communications.

Výhoda ľudí

„Schopnosť učiť sa rýchlo od iných, dáva človeku zásadnú výhodu nad ostatnými druhmi,“ uviedol v tlačovej správe hlavný autor štúdie Michael Hill.

Na rýchle učenie máme v mozgu uložené špeciálne neuróny. Vedci ich objavili vďaka desiatim epileptickým pacientom a jednoduchej kartovej hre.

Pred každou operáciou vložia pacientom s epilepsiou do prednej časti mozgu elektródy, ktorými sledujú pôvod záchvatov. Hill si týchto pacientov na chvíľu vypožičal a meral pomocou elektród aktivitu mozgu pri kartovej hre.

Pred hráčmi stáli dva balíčky kariet, z ktorých mali ťahať buď víťazné alebo prehrávajúce karty. Problém bol v tom, že v jednom balíčku bolo až 70 percent výherných kariet a v druhom balíčku len 30.

Vybrať si mohli ktorýkoľvek balíček. Vedci si všimli, že keď si vyberal oponent, v mozgu sa druhému hráčovi aktivovali špeciálne neuróny. Snažil sa totiž z výberu protihráča odhadnúť, v ktorom balíčku sú zrejme lepšie karty.

Škodoradostné bunky

Pri primárnom výskume si Hill všimol niečo zvláštne. Vždy keď jeden z pacientov vyhral, v rovnakom centre mozgu sa prudko aktivovali aj iné bunky. Aktivovali sa aj vtedy, keď prehral jeho oponent.

Podľa vedcov môžu súvisieť s pocitom škodoradosti. Pre vedcov je však veľmi ťažké spojiť ľudské emócie s mozgovou aktivitou, hovorí Hill pre web Gizmodo.

. „Aj keď nevieme presne povedať, čo tieto neuróny v sebe kódujú, je fascinujúce vidieť, že niečo podobné škodoradosti sa premieta aj do činnosti jednotlivých neurónov v ľudskom mozgu,“ dodáva.

Výsledky môžu pomôcť pri lepšom pochopení niektorých porúch učenia ale aj pri sociálnej úzkosti, ktorú zažívajú niektorí ľudia.

doi: 10.1038/ncomms12722