Tvorba obrázkov z textových znakov (ASCII art) je najstaršou, ale dodnes najobľúbenejšou formou internetového umenia.
FOTO - asciiartgallery.com/objects/electronics/
Experimentovať na dosiaľ nezmapovanej pôde a priblížiť sa "novému človeku", o to sa snaží rodiace sa internetové umenie. Občas z recesie, inokedy s vážnym záujmom umelci tvoria prvé elektronické diela. Tu je pohľad na najrozšírenejšie druhy internetového umenia.
Umenie na 160 znakov
Za "SMS poéziu" možno považovať všetko, čo ste schopní zmestiť do stošesťdesiatich znakov jednej krátkej textovej správy. Prvým magazínom venujúcim sa tomuto žánru je One sixty (www.centrifugalforces.co.uk/onesixty01/pages/main.html ). V jeho online zbierke prevládajú básne spájajúce elektronický život s ľuďmi - vyjadrovanie citov cez mobil, internetové priateľstvá. Pre jazyk je zase príznačné skracovanie slov s úmyslom ušetriť miesto, napríklad 2U namiesto "to you". (Automat na generovanie slov jazyku smsiek nájdete na adrese www.transl8it.com.)
Spamová poézia (Spam poetry) by bežnému človeku mohla pripadať ako žart, v skutočnosti však môže (i nemusí) ísť o umenie majstrov. Návod na tvorbu: z titulkov nevyžiadanej pošty poskladajte báseň, snažte sa dosiahnuť čo najlepší význam, skúste však pritom použiť čo najmenej ne-emailových slov. Jednu z najplodnejších takto vzniknutých zbierok nájdete na adrese www.sperare.com/spam_poetry/blogger.html.
Obrázky z textu
ASCII art je zrejme najrozšírenejším druhom vizuálneho umenia internetu. Základom je 95 znakov ASCII kódovania, ktoré slúžia na vykresľovanie obrázkov. Tento druh umenia zohral najdôležitejšiu úlohu v najstarších dobách internetu, keď počítače nedokázali pracovať s grafikou, dnes je však stále umenie ASCII jedným z najobľúbenejších. Rôzne ukážky a odkazy na ďalšie zdroje ponúka Wikipedia (en.wikipedia.org/wiki/
Ascii_art). Pre vlastné amatérske účely môžete použiť niektorý z programov, ktoré dokážu grafické obrázky prerobiť do ASCII znakov. Jeden kvalitný nájdete na adrese http://reactor.reality-protocol.de/files/asciiart-0.4-en-beta.zip
Reklama ako umenie
Filozofiu internetových reklamných plôch využíva Banner Art - cieľom je prezentovať myšlienku na priestore, ktorý obmedzujú klasické reklamné formáty. Na stránke www.bannerart.org vás čaká zbierka približne dvoch stoviek prác zoradených podľa veľkosti a použitého formátu.
Z našich končín
Medzi najznámejšie elektronické pokusy o umenie v našich končinách patrí internetový román www.city.je českej autorky Markéty Bankovej. "Mojou predstavou bolo vytvoriť labyrint - knihu, v ktorej by mohol čitateľ blúdiť podľa ľubovôle obyčajným klikaním myši," hovorí autorka, ktorá priznáva že svoj zámer nesplnila na sto percent, no veľmi sa mu priblížila. "Napísala som knihu s 27 kapitolami, každá sa ďalej rozvetvuje - kliknutím myši rozhodnete, ktorou cestou sa dáte." Ak sa čitateľ zaujíma o niektorú časť podrobnejšie, stačí na ňu kliknúť. Autorka jednotlivé časti obohatila aj o animované prvky a hudbu, aby tým zvýraznila čitateľský pôžitok.
Ďalší, rýdzo slovenský pokus o internetové umenie sa na konci 90. rokov sústredil okolo internetového nadšenca Jara Filipa a e-mailovej diskusnej skupiny SME-L. Autori postupne pomocou e-mailov vytvorili 24-dielne surrealisticko-recesistické dramatické dielo s názvom "Sme alebo Nesme-l", ktoré, podľa Jara malo najmä "účinok liečebnej psychodrámy". Filip dokonca v položarte uvažoval o jeho javiskovom zinscenovaní na doskách Slovenského národného divadla. Keď v roku 2000 nečakane zomrel, ostatní členovia skupiny mu venovali posledný, dvadsiaty piaty diel hry, čím ju zároveň i ukončili. Jej celé znenie nájdete na adrese www.angelfire.com/ak/smetaksme/ . V rámci magazínu Sieťovka sa tiež objavila Filipova rubrika "Filipove obľúbené maily", ktorá takýmto spôsobom aktualizovala žáner listových útvarov mainstreamového umenia.
Autor: TOMÁŠ ULEJ, ulej.sme.sk