Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Základy života? Na kométe 67P našli prvý organický prach vo vesmíre

Aj keď sme sa so sondou Philae už rozlúčili, Rosetta stále prináša zaujímavé zistenia.

67P/Churyumov-Gerasimenko.67P/Churyumov-Gerasimenko. (Zdroj: WIKIPEDIA // CC)

BRATISLAVA. Príbeh sondy Philae začal na papieri v roku 1993. Spolu so satelitom Rosetta preletel viac ako desať rokov vesmírom ku kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

Zatiaľ čo Philae sa stihlo stratiť a znova nájsť, sonda  Rosetta okolo kométy krúžil a pred pár dňami  Európska vesmírna agentúra (ESA) zverejnila v časopise Nature jej nový objav– prvý jednoznačný nález pevnej organickej hmoty vo vesmíre.

Ide o veľmi komplexnú formu molekúl. Uhlík sa v nich mieša s ďalšími prvkami ako sodík, horčík, hliník, alebo železo. Podobné zloženie mali niektoré meteority, ktoré padli na Zem. V tomto prípade ale molekuly obsahujú oveľa väčšie množstvo vodíka.

„Analýzou sme našli uhlík v oveľa komplexnejšej forme, ako sme čakali. Zlúčenina je tak komplexná, že jej nedokážeme vymyslieť vhodné meno alebo vzorec,“ povedal v tlačovej správe ESA spoluautor štúdie Hervé Cottin.

Organickú hmotu už v plynnom skupenstve na kométe našiel aj Philae aj Rosetta. O pevnej organickej hmote existovali doteraz iba domnienky z predchádzajúcich misií – satelity leteli príliš rýchlo, čo komplikovalo ich skúmanie. Zachytiť vhodné zábery na analýzu sa podarilo až Rosette, ktorá okolo kométy 67P pomaly obieha.

Aj keď je náš prvý stret s pevnou organickou hmotou o niečo menej vzrušujúci, ako nám to prezentuje väčšina sci-fi filmov, stále sa jedná o veľký objav – kométy ako táto sú schopné na planétu priniesť prvky potrebné k vytvoreniu života.

DOI: 10.1038/nature19320

Misia Rosetta, Kométy

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Prípad sa pohol po tom, čo Gorilu zobrali Kováčikovi.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Minúta po minúte: PCR testy odhalili dvetisíc nakazených, zomrelo 30 pacientov

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Testovanie miesto na nový koronavírus.