Sonda OSIRIS-REx úspešne odštartovala k asteroidu

Prvé vzorky z asteroidu Bennu by sa mali na Zem dostať v roku 2023.

Načítavam video...

MYS CANAVERAL. Sonda OSIRIS-REx odštartovala vo štvrtok z Mysu Canaveral na Floride a smeruje na asteroid Bennu. "Vydali sme sa na cestu, ktorá môže spôsobiť revolúciu v našom pochopení počiatkov slnečnej sústavy," napísal na svojej webovej stránke americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

Štart nenarušilo ani počasie, ani technické problémy a sonda sa vydala na svoju púť na sekundu presne, vo štvrtok o 19.05 h miestneho času (dnes o 01.05 h SELČ).

OSIRIS-REx smeruje k asteroidu Bennu, z ktorého má priniesť vzorky. Ide o prvú takúto misiu vôbec. Vedci z NASA hovoria, že to bude najväčší vesmírny úlovok od čias, keď astronauti koncom 60. a začiatkom 70. rokov minulého storočia priniesli vzorky z Mesiaca.

"Dnes oslavujeme obrovský míľnik v tejto pozoruhodnej misii... Je to veľmi vzrušujúce. Sme zvedaví, čo nám táto misia povie o počiatkoch našej slnečnej sústavy. Oslavujeme väčší obraz vedy, ktorý nám pomáha uskutočňovať objavy a dosahovať míľniky, ktoré boli včera fikciou a dnes sú už vedeckými faktami," povedal o misii Charles Bolden z NASA

Prečítajte si tiež: Začína nová kapitola vesmírneho prieskumu: ťažba na asteroidoch Čítajte

Sonda priletí k asteroidu Bennu v roku 2018. Potom bude vyše roka okolo neho krúžiť a skúmať jeho povrch a zloženie. Vyhotoví tiež fotografie a preskúma potenciálne miesta na zber vzoriek. Po výbere toho najvhodnejšieho nakrátko pristane, naberie vzorky a vydá sa na cestu späť k Zemi. Ľudské oko by sa malo na ne pozrieť v roku 2023.

Sonda OSIRIS-REx je vybavená sériou špičkových prístrojov a z asteroidu môže priviezť 60 až 2 000 gramov materiálu. Vedci už teraz vedia, že bude bohatý na uhlík. Asteroidy ako Bennu sú pozostatkami z čias formovania našej slnečnej sústavy pred viac ako 4,5 miliardy rokov. Vedci sa domnievajú, že asteroidy mohli byť pre Zem v jej počiatkoch zdrojom vody a molekúl organického materiálu. Vzorky tak pomôžu v skúmaní počiatkov slnečného systému, formovania planét a vzniku života.

"Pri dnešnom úspešnom štarte som nemohol byť viac hrdý na tím ľudí, ktorí premenili túto misiu na skutočnosť. Nemôžem sa dočkať toho, čo objavíme na Bennu," uviedol vedec Dante Lauretta. Na projekte sa okrem USA zúčastňujú Kanada, Francúzsko a Japonsko